Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Engelska
Tema: Färger
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Det centrala innehållet för engelska i årskurs 1 omfattar att förstå och använda grundläggande ord och fraser. Genom temat färger ska eleverna lära sig att namnge och beskriva färger på engelska och använda dem i enkla meningar.
Kunskapskrav
Eleven kan förstå och använda en enkel vokabulär och meningar om bekanta ämnen, däribland färger, samt kan delta i samtal och uttrycka åsikter på engelska.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till färger (10 min)
– Presentera olika färger genom att visa bilder eller föremål (t.ex. röd, blå, grön).
– Namnge varje färg på engelska och låt eleverna upprepa.
– Fråga eleverna om deras favoritfärger och låt dem svara på engelska.
Färgsånger (15 min)
– Sjung en enkel sång om färger, som “I can see a rainbow” eller liknande.
– Använd rörelser för varje färg för att göra sången mer engagerande.
– Be eleverna att sjunga med och delta i rörelserna.
Praktisk färgning (15 min)
– Ge eleverna målarbokssidor med olika former (exempelvis hus, blommor) för att färglägga.
– Instruera dem att använda specifika färger och att säga färgen på engelska när de färgar.
– Gå runt och hjälp dem att öva på att använda färgnamnen i meningar, till exempel: “This flower is red.”
Sammanfattning och repetition (10 min)
– Sammanfatta lektionen genom att visa föremål eller bilder och fråga “What color is this?”
– Be eleverna att svara med den korrekta färgen på engelska.
– Ge beröm för deras deltagande och ansträngningar under lektionen.
Aktivitet
Eleverna ska göra en färgglad affisch där de klipper ut bilder av föremål från tidningar eller papper och limmar dem på affischen. De ska namnge varje föremål med dess färg på engelska. Aktiviteten kopplar direkt till lektionens tema genom att låta eleverna praktiskt använda färgnamn.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
– Vad heter färgen “grön” på engelska? (Green)
– Nämn en blå sak. (Till exempel himlen eller havet)
– Vilken färg får du när du blandar röd och vit? (Rosa)
– Vad kallas färgen av en banan? (Yellow)
– Vilken färg är en apelsin? (Orange)
Hemläxa
Eleverna ska rita och färglägga ett föremål hemma (till exempel ett fruktkorg) och skriva färgerna på engelska. Längd: 5-8 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan skapa en färgbok där de skriver och ritar ett objekt av varje färg (till exempel “red apple”, “blue sky”) på en egen sida. Detta ger dem möjlighet att demonstrera sin förståelse av färger på ett kreativt sätt.
Förslag för nästa lektion
### Temat: Färger i naturen
I nästa lektion kan vi fokusera på färger i naturen. Vi kan ta upp olika årstider och hur färger förändras i naturen. Innehållet bör omfatta nya ord och fraser som beskriver olika naturlandskap och årstider, vilket ger en naturlig progression från färglektionerna.
Förberedelser
– Förbered bilder eller föremål i olika färger.
– Hitta en lämplig sång om färger.
– Samla material för elevens affisch (tidningar, sax, lim, papper).