En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Idrott och hälsa – Samarbetsövningar

Lektionsplanering

Årskurs: 6

Ämne: Idrott och hälsa

Tema: Samarbetsövningar

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:

I ämnet idrott och hälsa ska eleverna ges möjlighet att delta i alla former av fysisk aktivitet och lära sig om vikten av att kunna samarbeta och kommunicera med andra. Centralt är också att förstå hur man motiverar och stödjer varandra i grupparbeten.

Kunskapskrav:

Eleven ska kunna delta i och genomföra samarbetsövningar för att uppnå gemensamma mål, samt visa förståelse för hur lagarbete kan påverka resultatet.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till samarbetsövningar (10 min)
  • Förklara syftet med samarbetsövningar och hur dessa bidrar till gemenskap och laganda.
  • Ge exempel på olika typer av samarbetsövningar som kan genomföras.
  • Diskutera vikten av kommunikation och strategier för att lösa problem tillsammans.
Demonstration av övningar (15 min)
  • Visa en eller två samarbetsövningar, exempelvis “Mänsklig knut” eller “Lagsjuka” (där grupper ska transportera en “skadad” person).
  • Gå igenom regler och förväntningar på deltagande i övningarna.
  • Låt eleverna ställa frågor för att säkerställa att alla förstår vad som ska göras.
Gruppindelning och planering (5 min)
  • Dela in klassen i grupper om 4–5 elever.
  • Låt varje grupp diskutera vilken övning de vill genomföra och hur de ska planera sin insats.
  • Be grupperna att formulera en strategi för att klara övningen.
Genomförande av samarbetsövningar (15 min)
  • Låt grupperna genomföra den valda samarbetsövningen.
  • Cirka 5–10 minuter tilldelas varje grupp för att genomföra sin övning.
  • Observera och anteckna gruppers olika strategier och samarbetsförmåga.
Avslutande reflektion (5 min)
  • Samla eleverna och låt varje grupp dela med sig av sina erfarenheter och insikter från övningarna.
  • Diskutera vad som fungerade bra och vad som kan förbättras i framtiden.
  • Koppla samman erfarenheterna till det centrala innehållet i ämnet.
Aktivitet

Eleverna ges i uppgift att genomföra en specifik samarbetsövning i grupper, till exempel “Mänsklig knut”. Under övningen ska de arbeta tillsammans för att lösa ut knuten utan att släppa sina händer. Aktiviteten syftar till att utveckla deras samarbetsförmåga och förståelse för betydelsen av kommunikation.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket
  • Vad är syftet med samarbetsövningar?
  • Svar: Att utveckla samarbetsförmåga och laganda.
  • Nämn två exempel på samarbetsövningar.
  • Svar: “Mänsklig knut” och “Lagsjuka”.
  • Vad är viktigt att tänka på när man samarbetar i en grupp?
  • Svar: Kommunikation och att lyssna på varandra.
  • Hur kan vi förbättra vårt samarbete i framtida övningar?
  • Svar: Genom att planera bättre och vara mer lyhörda.
  • Vad lärde du dig under dagens lektion?
  • Svar: Olika sätt att samarbeta och vikten av lagarbete.
Hemläxa

Eleverna ska skriva en reflektion (200–300 ord) om sina erfarenheter och lärdomar från samarbetsövningarna. De ska också ge förslag på hur de kan förbättra samarbetet i både idrott och andra aktiviteter.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska i grupper om tre skapa en egen samarbetsövning och dokumentera denna process. De ska skriva ner syftet med övningen, alla regler, hur övningen ska genomföras och en utvärdering av samarbetets effektivitet. Denna uppgift syftar till att ge eleverna möjlighet att uppvisa en hög nivå av förståelse för samarbete och problemlösning.

Förslag för nästa lektion

Temat: Kommunikation i grupper

Under nästa lektion kan fokus ligga på att diskutera vikten av effektiv kommunikation inom grupper, samt att utföra övningar som specifikt förbättrar kommunikationsförmågan. Detta kopplar direkt till elevens behov av att förstå hur de kan bemöta och stödja varandra i lagarbete. Kunskapskravet blir relevant i och med att eleverna ska lära sig att kommunicera för att uppnå gemensamma mål.

Förberedelser
  • Förbereda övningar och eventuella material som krävs.
  • Utforma grupperna i förväg för att underlätta i genomförandet av övningarna.
  • Skapa en tydlig plan för avslutande reflektion och utvärdering.