Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Psykiatri 2
Tema: Psykisk ohälsa och dess behandlingar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Denna lektion syftar till att ge en inblick i olika former av psykisk ohälsa och de insatser och behandlingar som finns för att hjälpa individer som lider av dessa åkommor. Vi kommer att diskutera olika typer av psykiatriska diagnoser och relatera dem till aktuella behandlingsmetoder.
Kunskapskrav:
Eleven ska kunna redogöra för olika former av psykisk ohälsa och behandlingar, samt visa förståelse för hur olika insatser kan påverka individers livssituation.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till psykisk ohälsa (15 min)
– Ge en övergripande introduktion till vad psykisk ohälsa innebär och vilka faktorer som kan bidra till dess utveckling.
– Gå igenom skillnader mellan olika typer av psykiska sjukdomar som ångestsyndrom, depression och bipolär sjukdom.
– Diskutera vanliga missuppfattningar kring psykisk ohälsa och vikten av att förstå dessa frågor.
Behandlingsmetoder (20 min)
– Presentera olika behandlingsmetoder för psykisk ohälsa, inklusive kognitiv beteendeterapi (KBT), medicinering och psykodynamisk terapi.
– Ge exempel på hur olika behandlingar kan se ut i praktiken, och diskutera för- och nackdelar med dessa metoder.
– Engagera eleverna i en diskussion kring vikten av individanpassat bemötande i behandlingar.
Fallstudier (15 min)
– Dela ut korta fallstudier av individer med olika psykiatriska diagnoser.
– Gå igenom fallstudierna som klass, diskutera vad som kännetecknar varje fall och vilken behandling som kan passa bäst.
– Reflektera över hur samhället och vården kan stödja individer med psykisk ohälsa.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en presentation om en specifik psykisk ohälsa och dess behandling. De ska beskriva symtom, målgrupp och behandlingsmetoder. Denna aktivitet syftar till att fördjupa deras förståelse för psykisk ohälsa och hur den kan avhjälpas.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter
Exit-ticket
– Vilka är de vanligaste typerna av psykisk ohälsa? Svar: Ångestsyndrom, depression, bipolär sjukdom.
– Nämn en behandlingsmetod för psykisk ohälsa. Svar: Kognitiv beteendeterapi (KBT).
– Vilken roll har samhället i att stödja individer med psykisk ohälsa? Svar: Samhället kan erbjuda stöd, resurser och förebyggande insatser.
– Vad är en fallstudie i psykiatri? Svar: En fallstudie är en djupgående analys av en enskild individs erfarenheter av en specifik psykisk ohälsa.
– Nämn en fördel och en nackdel med medicinering för psykisk ohälsa. Svar: Fördel: Kan snabbt lindra symtom. Nackdel: Biverkningar och beroende.
Hemläxa
Skriv en reflekterande text på 500 ord om en specifik typ av psykisk ohälsa, inklusive symtom, diagnostisering och behandlingsmetoder.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att göra en djupgående undersökning av en specifik psykisk sjukdom och dess påverkan på individens liv och samhället. Uppgiften ska innehålla en analys av aktuell forskning och behandlingar, samt en diskussion kring möjliga framtida forskningsområden.
Förslag för nästa lektion:
Förebyggande arbete inom psykisk hälsa
Denna lektion kommer att fokusera på olika strategier och metoder för att förebygga psykisk ohälsa, inklusive både individuella och samhälleliga insatser. Lektionen är relevant för att ge eleverna verktyg och kunskap om hur man kan arbeta för att minska risken för psykisk ohälsa i olika grupper. Kunskapskravet som kommer att beröras är förmågan att redogöra för individanpassade och samhällsfokuserade insatser.
Förberedelser
– Samla information och material om olika typer av psykisk ohälsa.
– Förbereda fallstudier att dela ut till eleverna.
– Bestämma grupper för aktiviteten och förbereda presentationsmaterial.