Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Geografi
Tema: Namngeografi
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper om namngeografi, inklusive Sveriges och världens länder, städer och geografiska drag, samt deras förståelse för sambanden mellan platsnamn och kultur och historia.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsinnehållet avser att täcka centrala delar kring namngeografi, inklusive Sveriges och världens länder, städer och geografiska drag. Eleverna ska ges förutsättningar att förstå sambanden mellan platser och deras namn samt hur dessa namn kan reflektera kultur och historia.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna redogöra för några geografiska fakta om Sveriges och andra länders namn, platser och kartor.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket är namnet på Sveriges huvudstad?
A) Göteborg
B) Malmö
C) **Stockholm**
D) Uppsala
2. Vad är namnet på Norges huvudstad?
A) Oslo
B) **Oslo**
C) Köpenhamn
D) Helsingfors
3. Vilket berg är det högsta i Sverige?
A) **Kebnekaise**
B) Fulufjället
C) Skåla
D) Helagsfjället
4. Vilket av följande länder ligger i Europa?
A) **Sverige**
B) Egypten
C) Japan
D) Brasilien
5. Vad betyder ordet “geografi”?
A) Studier av växter
B) **Beskriver jorden och dess platser**
C) En typ av matematik
D) Studier av djur
6. Vilket land har London som huvudstad?
A) Frankrike
B) **Storbritannien**
C) Tyskland
D) Spanien
7. Vilket av följande är en stad i Sverige?
A) **Göteborg**
B) Oslo
C) Helsinki
D) Köpenhamn
8. Vilket av följande länder gränsar till Sverige?
A) Finland
B) **Finland**
C) Danmark
D) Estland
9. Vad kallas den största ögruppen i världen?
A) **Indonesien**
B) Maldiverna
C) Filippinerna
D) Karibien
10. Vilken av följande floder flyter genom Paris?
A) **Seinen**
B) Rhen
C) Donau
D) Thames
11. Vad kan ett lands namn avslöja?
A) Ingenting
B) **Dess historia eller kultur**
C) Bara geografi
D) Bara politik
12. Vilket berg finns i Norge?
A) Alpine
B) **Galdhøpiggen**
C) Kebnekaise
D) Matterhorn
13. Vilken kontinent har flest länder?
A) **Afrika**
B) Asien
C) Europa
D) Nordamerika
14. Vad syftar namngeografi på?
A) Platser
B) **Namn och deras betydelser**
C) Djur
D) Växter
15. Vad kallas processen där ett namn ges till en plats?
A) Kartläggning
B) **Namngivning**
C) Mätning
D) Studier
Resonerande frågor
1. Analysera hur ett lands namn kan ge insikt i dess kultur.
Detta ger elever möjlighet att visa hur namn är knutna till kulturella aspekter.
2. Jämför två länders namn och förklara skillnaderna i deras ursprung.
Frågan uppmanar till djupare analys av namngivning.
3. Diskutera hur landets geografi kan påverka namnets betydelse.
Ger möjlighet att resonera kring geografi och namngivning.
4. Reflektera över varför vissa platser byter namn och vad det kan innebära för lokal kultur.
Uppmanar till kritisk analys av namn och kulturella aspekter.
5. Vilken roll spelar språken i namngivning av platser?
Ger eleverna möjlighet att utforska språkliga aspekter.
6. Hur kan historiska händelser påverka namngivningen av en plats?
Ger möjlighet att koppla historie och geografi.
7. Resonera kring hur globaliseringen kan påverka traditionella namn på platser.
Uppmanar till framtidsorienterad diskussion.
8. Beskriv vikten av att förstå namngeografi i dagens samhälle.
Frågan ger en chans att koppla ämnet till aktuella frågor.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera och de resonerande frågorna bedöms med 2 poäng vardera. Totalt kan provet ge upp till 29 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).