En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 2. Samhällskunskap – Makt

Provkonstruktion

Årskurs: 2

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Makt

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provet kopplas till det centrala innehållet som lyder: “Den nationella och internationella politiska utvecklingen och dess betydelse” samt “Hur människors livsvillkor påverkas av omvärldens förändringar”.

Kunskapskrav

Provet kopplar till kunskapskraven för betygsnivå E, där eleverna ska kunna:

  • Redogöra för och ge exempel på olika former av makt och dess utövare.
  • Resonera om hur makt påverkar samhället och individers liv.

Prov

Faktafrågor
  1. Vad innebär begreppet “makt”?
    • a) En åsikt
    • b) Förmågan att påverka andra
    • c) En känsla
    • d) En lag
  2. Vilken av följande är en form av makt?
    • a) Ekonomisk makt
    • b) Fysisk makt
    • c) Emotionell makt
    • d) Social makt
  3. Vad kallas det när en person har makt över en annan genom beroende?
    • a) Strukturell makt
    • b) Politisk makt
    • c) Social makt
    • d) Individuell makt
  4. Vilken instans i samhället utövar lagstiftande makt?
    • a) Regeringen
    • b) Riksdagen
    • c) Domstolarna
    • d) Folket
  5. Vad beskriver begreppet “systematisk diskriminering”?
    • a) Maktutövning som bygger på sociala, ekonomiska eller politiska skillnader
    • b) Jämlikhet mellan olika grupper
    • c) En tillfällig trend
    • d) Social rättvisa
  6. Vilken av följande faktorer kan påverka maktförhållanden i samhället?
    • a) Utbildning
    • b) Väder
    • c) Klädstil
    • d) Djurhållning
  7. Vad kan vara en konsekvens av maktmissbruk?
    • a) Stärkta relationer
    • b) Social ojämlikhet
    • c) Ekonomisk tillväxt
    • d) Mer inflytande till medborgare
  8. Vilket av följande alternativ beskriver mest effektivt hur makt kan delas upp i ett demokratiskt samhälle?
    • a) Maktdelning mellan olika statliga organ
    • b) Centralisering av makt
    • c) Absolut makt
    • d) Makt över samhällsnormer
  9. Vad menas med “maktens korridorer”?
    • a) Platser där maktbeslut fattas bakom stängda dörrar
    • b) Utbildningsinstitutioner
    • c) Myndigheter
    • d) Sociala medier
  10. Hur påverkar media maktstrukturer i samhället?
    • a) Genom att fördela resurser
    • b) Genom att påverka opinionen
    • c) Genom lagar och regler
    • d) Genom att minska information
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur maktstrukturer kan påverka ungas liv och möjligheter i samhället.

    Syftet är att låta eleverna visa insikt i maktens sociala funktion och dess påverkan på livsvillkor.

  2. Analysera skillnaderna mellan formell och informell makt i en organisation eller ett samhälle.

    Denna fråga ger möjlighet till djupare analys och reflektion över maktens olika aspekter.

  3. Reflektera över hur digitaliseringen påverkar maktstrukturer.

    Elever ges möjlighet att diskutera aktuella fenomen och förändringar i maktrelationer.

  4. Resonera kring konsekvenser av maktmissbruk för olika grupper i samhället.

    Syftet är att elever ska kunna se sambanden mellan makt, ojämlikhet och sociala konsekvenser.

  5. Diskutera vilken roll utbildning spelar i att forma eller utmana maktstrukturer.

    Dennna fråga syftar till att uppmuntra elever att se utbildningens betydelse i samhället.

Bedömning
  • Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.
  • Resonerande frågor: Varje svar bedöms och kan ge mellan 1-3 poäng beroende på djup och kvalitet i resonemanget.

Antal poäng för betyg:

  • E: 8 poäng (minst 1 poäng från resonerande frågor)
  • C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)