En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. Matematik – Taluppfattning

Provkonstruktion

Årskurs: 4
Ämne: Matematik
Tema: Taluppfattning

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets centrala innehåll kopplar till läroplanen, som stipulerar att eleverna ska kunna:
“visa grundläggande kunskaper om naturliga tal och beskriva tals inbördes relation samt dela upp tal.”

Kunskapskrav

Provets kunskapskrav omfattar följande:

  • “Eleven visar grundläggande kunskaper om naturliga tal och beskriver tals inbördes relation samt delar upp tal.”
  • “Eleven använder och beskriver geometriska mönster och mönster i talföljder.”
  • “Eleven väljer och använder i huvudsak fungerande matematiska metoder för att göra enkla beräkningar med naturliga tal.”
Prov
Faktafrågor
  1. Vilket av följande är ett naturligt tal?
    a) -5
    b) 0
    c) 3
    d) 2.5
  2. Vad är 15 – 7?
    a) 8
    b) 5
    c) 2
    d) 10
  3. Vilket tal kommer efter 12?
    a) 10
    b) 13
    c) 14
    d) 11
  4. Vad kallas ett tal som kan skrivas som en summa av andra tal?
    a) Primtal
    b) Komposittal
    c) Naturligt tal
    d) Bråk
  5. Vilket av dessa bråk är störst?
    a) 3/4
    b) 1/2
    c) 2/3
    d) 1/4
  6. Vad är 6 * 3?
    a) 18
    b) 18
    c) 12
    d) 20
  7. Vilket av följande tal är ett udda tal?
    a) 4
    b) 7
    c) 10
    d) 12
  8. Hur många sidor har en triangel?
    a) 4
    b) 3
    c) 5
    d) 2
  9. Vad är summan av 4 och 5?
    a) 7
    b) 12
    c) 9
    d) 11
  10. Hur många tiotal finns i talet 56?
    a) 3
    b) 5
    c) 6
    d) 0
  11. Vad kallas talet 0?
    a) Positivt tal
    b) Negativt tal
    c) Neutralt tal
    d) Naturligt tal
  12. Vilket av följande tal är ett primtal?
    a) 7
    b) 8
    c) 9
    d) 10
  13. I vilket mönster upprepas 2, 4, 6, 8, …?
    a) Mönster av addition 1
    b) Mönster av addition 2
    c) Mönster av subtraktion 2
    d) Mönster av multiplikation
  14. Hur kan du dela upp 10 i två delar?
    a) 5 och 5
    b) 3 och 7
    c) 2 och 8
    d) 1 och 9
  15. Om ett tal är jämnt, vilket av följande måste vara sant?
    a) Talet är mindre än 10
    b) Talet kan delas med 2
    c) Talet är större än 5
    d) Talet är ett primtal
Resonerande frågor
  1. Beskriv hur du kan använda talmönster i verkliga livet.
    *Syftet är att avläsa elevens förmåga att koppla matematik till praktiska situationer.*
  2. Förklara skillnaden mellan naturliga tal och heltal.
    *Frågan syftar till att mäta djupet på elevens kunskaper om talens klassificering.*
  3. Hur kan du använda addition och subtraktion för att lösa verkliga problem?
    *Genom att svara på denna fråga visar eleven sin förmåga att applicera matematiska koncept aktivt.*
  4. Resonera kring varför det är viktigt att förstå tals relationer i matematik.
    *Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera och resonera om matematikens värde och betydelse.*
  5. Diskutera hur geometriska mönster kan kännas igen och användas i olika sammanhang.
    *Eleven får här chansen att beskriva och förklara i klartext, vilket ger en indikation på djupare förståelse.*
Bedömning

Provets bedömning kan ges följande poängsystem:

  • Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (max 15 poäng).
  • Resonerande frågor: 3 poäng per rätt och väl utvecklad svar (max 15 poäng).

För att uppnå betyg:

  • E: Minst 8 poäng
  • C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

×