Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Matematik
Tema: Taluppfattning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll kopplar till läroplanen, som stipulerar att eleverna ska kunna:
“visa grundläggande kunskaper om naturliga tal och beskriva tals inbördes relation samt dela upp tal.”
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav omfattar följande:
- “Eleven visar grundläggande kunskaper om naturliga tal och beskriver tals inbördes relation samt delar upp tal.”
- “Eleven använder och beskriver geometriska mönster och mönster i talföljder.”
- “Eleven väljer och använder i huvudsak fungerande matematiska metoder för att göra enkla beräkningar med naturliga tal.”
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är ett naturligt tal?
a) -5
b) 0
c) 3
d) 2.5 - Vad är 15 – 7?
a) 8
b) 5
c) 2
d) 10 - Vilket tal kommer efter 12?
a) 10
b) 13
c) 14
d) 11 - Vad kallas ett tal som kan skrivas som en summa av andra tal?
a) Primtal
b) Komposittal
c) Naturligt tal
d) Bråk - Vilket av dessa bråk är störst?
a) 3/4
b) 1/2
c) 2/3
d) 1/4 - Vad är 6 * 3?
a) 18
b) 18
c) 12
d) 20 - Vilket av följande tal är ett udda tal?
a) 4
b) 7
c) 10
d) 12 - Hur många sidor har en triangel?
a) 4
b) 3
c) 5
d) 2 - Vad är summan av 4 och 5?
a) 7
b) 12
c) 9
d) 11 - Hur många tiotal finns i talet 56?
a) 3
b) 5
c) 6
d) 0 - Vad kallas talet 0?
a) Positivt tal
b) Negativt tal
c) Neutralt tal
d) Naturligt tal - Vilket av följande tal är ett primtal?
a) 7
b) 8
c) 9
d) 10 - I vilket mönster upprepas 2, 4, 6, 8, …?
a) Mönster av addition 1
b) Mönster av addition 2
c) Mönster av subtraktion 2
d) Mönster av multiplikation - Hur kan du dela upp 10 i två delar?
a) 5 och 5
b) 3 och 7
c) 2 och 8
d) 1 och 9 - Om ett tal är jämnt, vilket av följande måste vara sant?
a) Talet är mindre än 10
b) Talet kan delas med 2
c) Talet är större än 5
d) Talet är ett primtal
Resonerande frågor
- Beskriv hur du kan använda talmönster i verkliga livet.
*Syftet är att avläsa elevens förmåga att koppla matematik till praktiska situationer.* - Förklara skillnaden mellan naturliga tal och heltal.
*Frågan syftar till att mäta djupet på elevens kunskaper om talens klassificering.* - Hur kan du använda addition och subtraktion för att lösa verkliga problem?
*Genom att svara på denna fråga visar eleven sin förmåga att applicera matematiska koncept aktivt.* - Resonera kring varför det är viktigt att förstå tals relationer i matematik.
*Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera och resonera om matematikens värde och betydelse.* - Diskutera hur geometriska mönster kan kännas igen och användas i olika sammanhang.
*Eleven får här chansen att beskriva och förklara i klartext, vilket ger en indikation på djupare förståelse.*
Bedömning
Provets bedömning kan ges följande poängsystem:
- Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (max 15 poäng).
- Resonerande frågor: 3 poäng per rätt och väl utvecklad svar (max 15 poäng).
För att uppnå betyg:
- E: Minst 8 poäng
- C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)