Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Diskussionsuppsats
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: (…) formulera sig i skrift på engelska i olika sammanhang och för olika syften (…)
Kunskapskrav
- eleven kan formulera sig i skrift och anpassa språket efter olika syften och mottagare.
- eleven kan redogöra för och diskutera centrala frågor i en text.
- eleven kan argumentera för sina åsikter och ställningstaganden.
Prov
Faktafrågor
- Vilken struktur ska en diskussionsuppsats vanligtvis ha?
- A) Inledning, diskussion, slutsats
- B) Inledning, argument, motargument, slutsats
- C) Sammanfattning, argument, slutsats
- D) Problemlösning, sammanfattning
- Vad är viktigt att tänka på i inledningen av en uppsats?
- A) Detaljerad bakgrund
- B) Tydlig tesformulering
- C) Ingen information
- D) Små detaljer
- Vilken ton är mest lämplig att använda i en diskussionsuppsats?
- A) Informell och personlig
- B) Objektiv och saklig
- C) Ironisk och sarkastisk
- D) Vänlig och avslappnad
- Vad innebär “motargument” i en diskussion?
- A) Argument som talar emot en viss ståndpunkt
- B) Bekräftelse av egna åsikter
- C) En sammanfattning av tidigare diskussion
- D) Inga relaterade argument
- Hur ska källor anges i en diskussionsuppsats?
- A) Inte nödvändigt
- B) Oformellt
- C) Enligt en vedertagen referensstil
- D) I slutet utan tydliga referenser
- Vilken av följande är en bra strategi för att strukturera diskussionen?
- A) Ingen struktur
- B) Använda stycken för olika argument
- C) Hålla sig till ett argument utan variation
- D) Avsluta utan slutsats
- Vad bör man göra efter att ha skrivit klart uppsatsen?
- A) Korrekturläsa och revidera texten
- B) Skicka in den direkt
- C) Låta någon annan läsa den
- D) Ignorera den
- Vilket av följande kan betraktas som en relevant källa för en diskussionsuppsats?
- A) Bloggar
- B) Akademiska artiklar
- C) Sociala medier
- D) Personliga åsikter
- Hur viktigt är det att ha en tydlig slutsats i en diskussionsuppsats?
- A) Inte viktigt
- B) Väldigt viktigt
- C) Det spelar ingen roll
- D) Þetta er að mínu mati astrý́ska
- Vilken typ av språk är bra att använda i diskussionsuppsatsen?
- A) Korrekt och formellt språk
- B) Slanguttryck
- C) Gammeldags språk
- D) Oklart och osammanhängande
Resonerande frågor
- Reflektera över hur man kan balansera mellan argument och motargument i en diskussionsuppsats. (Syftet är att eleverna ska visa förmåga att analysera och väga olika perspektiv.)
- Diskutera vikten av att undvika subjektiva åsikter i en akademisk text. (Frågan syftar till att pröva elevernas förståelse för objektivitet inom akademiskt skrivande.)
- Analysera hur en tydlig tesformulering kan påverka mottagaren av en diskussionsuppsats. (Eleverna får möjlighet att bedöma hur välformulerade teser kan stärka argumentationen.)
- Vad får man ut av att inkludera motargument i sin uppsats? (Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring sina egna argument.)
- Reflektera över hur källkritik påverkar kvaliteten på en diskussionsuppsats. (Eleverna uppmanas att överväga hur viktigt det är att använda pålitliga källor.)
- Diskutera hur språkbruket kan forma diskussionen kring ett ämne. (Syftet är att få eleverna att överväga retoriska effekter och språkets betydelse.)
- Hur kan feedback från andra förbättra en diskussionsuppsats? (Frågan handlar om vikten av att få extern insyn i sitt skrivande.)
Bedömning
Provets faktafrågor ger maximalt 10 poäng och de resonemang som ges i de resonerande frågorna kan ge maximalt 8 poäng.
- Minst 8 poäng krävs för betyget E (minst 3 poäng från resonerande frågor).
- Minst 12 poäng krävs för betyget C (minst 3 poäng från resonerande frågor).
- Minst 18 poäng krävs för betyget A (minst 5 poäng från resonerande frågor).
För att få A måste eleven ha en god balans mellan faktafrågor och resonemang.