En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 5. Svenska – Att skriva berättelser

Lektionsplanering

Årskurs: 5
Ämne: Svenska
Tema: Att skriva berättelser

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll omfattar att skriva egna berättelser och utveckla berättarteknik. Eleverna får öva på att skapa karaktärer, miljöer och handlingar, samt använda sig av beskrivande språk för att fånga läsarens intresse.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna formulera sig i skrift, vilket innebär att eleven har möjlighet att beskriva händelser, handlingar och känslor på ett tydligt sätt. Eleven visar också förmåga att i sina texter anpassa språk och struktur efter syftet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till berättelsens struktur (10 min)

  • Ge en översikt över berättelsens struktur: början, mitt och slut.
  • Diskutera vikten av att ha en tydlig huvudkaraktär och en konflikt i berättelsen.
  • Presentera exempel på korta berättelser som följer denna struktur.

Karaktärsutveckling (10 min)

  • Gå igenom hur man skapar intressanta och mångdimensionella karaktärer.
  • Diskutera olika typer av spöken och deras egenskaper, som kan inspirera till berättelsens huvudkaraktär.
  • Be eleverna fundera på vad som gör ett spöke skrämmande men också mänskligt, vilket kan leda till en intressant berättelse.

Miljöbeskrivning (10 min)

  • Presentera vikten av miljö i en berättelse och hur den kan påverka stämningen.
  • Ge exempel på hur man kan beskriva skrämmande miljöer.
  • Diskutera hur miljön kan spegla spökets känslor och rädslor.

Skrivprocessen (10 min)

  • Gå igenom stegen i skrivprocessen: planering, skrivande och redigering.
  • Dela ut en enkel skrivmall med tips på vad de bör inkludera i sina berättelser.
  • Påminn eleverna om att det är okej att grotta ner sig i redigeringen efter första utkastet.

Genomgång av skrivuppgiften (10 min)

  • Förklara skrivuppgiften: Eleverna ska skriva en berättelse där deras spöke är rädd för något, och utforska dess känslor och tankar.
  • Gå igenom förväntningar på längd och innehåll.
  • Besvara eventuella frågor om uppgiften.

Aktivitet

Eleverna ska få börja på sina berättelser om spöket som är rädd och i första hand fokusera på att skissa upp handlingen och karaktären. De ska använda den struktur och de verktyg som diskuterats tidigare i lektionen.

Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

  • Vad är berättelsens tre huvuddelar och vad ingår i varje del?
    • Svar: Början (introduktion av karaktärer och miljö), mitt (konflikt och utveckling), slut (lösning och avslutning).
  • Nämn två sätt att göra en karaktär intressant.
    • Svar: Ge karaktären unika egenskaper och skapa en konflikt eller en inre kamp.
  • Hur kan miljön påverka stämningen i en berättelse?
    • Svar: Genom att beskriva miljön kan man skapa en känsla av skräck eller trygghet, vilket förstärker berättelsens ton.
  • Vad betyder det att redigera en text?
    • Svar: Att gå igenom texten för att förbättra den, rensa bort otydligheter, och göra språket mer beskrivande.
  • Vad ska ni skriva om i er berättelse?
    • Svar: Ett spöke som är rädd för något.

Hemläxa

Skriva klart sin berättelse om spöket som är rädd. Berättelsen ska vara mellan 300-500 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleven ska skapa en grafik eller en storyboard som visualiserar deras berättelse, vilket ska inkludera minst fem viktiga händelser eller känslor från berättelsen. Syftet är att ge möjlighet att visa förståelse för berättelsens uppbyggnad och förmåga att uttrycka sig visuellt.

Förslag för nästa lektion

Berättelsens tema och budskap

I nästa lektion kommer vi att fokusera på hur man kan inkludera ett tema och budskap i sina berättelser. Det är viktigt att eleverna lär sig att tänka på vad de vill förmedla med sina berättelser och hur de kan göra det genom sina karaktärer och handlingar. Detta kommer att hjälpa eleverna att fördjupa sig ytterligare i sina berättelser och göra dem mer betydelsefulla.

Förberedelser

  • Förbereda exempel på korta berättelser och karaktärsblad.
  • Förbereda skrivmallar att dela ut till eleverna.
  • Samla nödvändigt material för aktivitet och skrivprocessen.

×