Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Geografi – Jordens inre krafter

Provkonstruktion

Årskurs: 7
Ämne: Geografi
Tema: Jordens inre krafter

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets innehåll kopplar till läroplanens centrala innehåll för geografi och naturvetenskap, och omfattar:

  • Jordens inre och yttre krafter och deras påverkan på landskapet.
Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven utformas utifrån följande krav:

  • Eleven kan beskriva och ge exempel på naturprocesser som formar jorden.
  • Eleven kan förklara samband mellan olika fenomen på jorden, som till exempel tektoniska processer.
  • Eleven kan resonera kring och analysera orsaker och konsekvenser av naturfenomen.

Prov

Faktafrågor
  1. Vad kallas den process där jordplattorna rör sig?
    • a) Vulkanism
    • b) Platttektonik
    • c) Erosion
    • d) Sedimentering
  2. Vilket av följande är en effekt av en jordbävning?
    • a) Skakningar i marken
    • b) Regn
    • c) Snöfall
    • d) Vind
  3. Vad kallas den plats på jordens yta där en jordbävning känns först?
    • a) Epicentrum
    • b) Hypocentrum
    • c) Epicentrum
    • d) Fokus
  4. Vilken typ av berg bildas oftast vid vulkanutbrott?
    • a) Metamorfa berg
    • b) Vulkaniska berg
    • c) Sedimentära berg
    • d) Granitberg
  5. Vad är magma som kommer upp till ytan genom en vulkan kallad?
    • a) Lava
    • b) Lava
    • c) Gas
    • d) Aska
  6. Hur mäts styrkan hos en jordbävning?
    • a) Med ett barometer
    • b) Med en seismograf
    • c) Med en kompass
    • d) Med en termometer
  7. Vad kallas en spricka i jordskorpan som kan leda till jordbävningar?
    • a) Grävskopa
    • b) Jordskorpa
    • c) Fåra
    • d) Grop
  8. Vilket av följande är en vanlig konsekvens av vulkanutbrott?
    • a) Tsunamier
    • b) Aska och lava
    • c) Tornados
    • d) Översvämningar
  9. Vad kallas den rörelse av jordens plattor som kan orsaka en tsunami?
    • a) Vulkanisk aktivitet
    • b) Tektonisk aktivitet
    • c) Erosion
    • d) Vattnets rörelse
  10. Vilken typ av plattgräns skapar nya havsbottnar?
    • a) Konvergerande
    • b) Divergerande
    • c) Transform
    • d) Kollision
Resonerande frågor
  1. Resonera kring hur platttektonik påverkar formationen av bergskedjor.
    Syftet är att bedöma elevens förmåga att koppla teoretisk kunskap till praktiska exempel.
  2. Diskutera konsekvenserna av vulkanutbrott på lokalsamhällen.
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att förstå och reflektera över de humanitära aspekterna av naturfenomen.
  3. Beskriv hur jordbävningar kan påverka samhällsstruktur och infrastruktur.
    Genom att belysa praktiska konsekvenser visar eleverna en djupare förståelse för ämnet.
  4. Jämför och analysera skillnaderna mellan magma och lava.
    Här ges eleverna möjlighet att visa en nyanserad förståelse för geologiska processer.
  5. Resonera kring varför vissa områden är mer benägna att drabbas av jordbävningar än andra.
    Frågan tester elevens förmåga att koppla geografi och geomorfologi.
Bedömning

För provet består bedömningen av:

  • Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (10 poäng totalt).
  • Resonerande frågor: 4 poäng per fråga (24 poäng totalt).

Poängsummor för betygsnivåer:

  • E: 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).

Modern Tillbaka-knapp