Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Hem- och konsumentkunskap
Tema: Näringslära
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets innehåll kopplas till läroplanens centrala innehåll: “Olika kostråd och hur man kan påverka sin hälsa genom matval” samt “Näringens funktioner och effekter på kroppen”.
Kunskapskrav
Provet tar sikte på följande kunskapskrav:
- beskriva hur livsmedel påverkar vår hälsa
- ge exempel på hur olika kostråd kan tillämpas i praktiken
- göra medvetna kostval utifrån näringsinnehåll.
Prov
Faktafrågor
- Vilken vitamin är mest känd för att hjälpa immunförsvaret?
A) Vitamin A
B) Vitamin C
C) Vitamin D
D) Vitamin E - Vad kallas de tre huvudgrupperna av näringsämnen?
A) Kolhydrater, protein och vatten
B) Kolhydrater, fett och protein
C) Vitaminer, mineraler och kolhydrater
D) Fett, socker och salt - Vilket livsmedel är rikt på Omega-3-fettsyror?
A) Kyckling
B) Fet fisk
C) Rött kött
D) Mjölk - Vad är en fördel med att äta fiberrik mat?
A) Det ökar blodsockernivån
B) Det minskar aptiten
C) Det förbättrar tarmhälsan
D) Det ökar kaloriintaget - Vilket av följande livsmedel innehåller mest protein?
A) Vete
B) Kyckling
C) Äpplen
D) Ris - Vilken typ av kolhydrat ger snabb energi?
A) Enkla kolhydrater
B) Fibrer
C) Komplexa kolhydrater
D) Stärkelse - Vilken mineral är viktig för blodets syretransport?
A) Kalcium
B) Järn
C) Zink
D) Magnesium - Vad är en rekommenderad andel av tallriksmodellen som bör vara grönsaker?
A) 25%
B) 50%
C) 50%
D) 75% - Vilken funktion har protein i kroppen?
A) Ger energi
B) Bygger och reparerar vävnader
C) Reglerar kroppstemperaturen
D) Förvarar fett - Vad är den svenska livsmedelsguiden rekommendationer för dagligt intag av frukt och grönsaker?
A) 1 portion
B) 5 portioner
C) 7 portioner
D) 3 portioner - Vilken typ av fett bör man begränsa i sin kost?
A) Enkelomättade fetter
B) Transfetter
C) Mättade fetter
D) Omega-3 fetter - Vad kan hända om man får i sig för lite vitaminer?
A) Ingenting
B) Man kan få bristsjukdomar
C) Man blir starkare
D) Ingenting negativt - Vad står RDI för?
A) Recept för Daglig Intag
B) Rekommenderat Dagligt Intag
C) Redovisat Dagligt Intag
D) Reglerat Dagligt Intag - Vad bör man tänka på när man väljer snacks?
A) Välj hälsosamma alternativ
B) Äta så mycket som möjligt
C) Undvika alla snacks
D) Välja billigaste alternativet - Vilken av följande är en hälsosam dryck?
A) Läsk
B) Vatten
C) Sockerdricka
D) Energidryck
Resonerande frågor
- Diskutera hur kostval kan påverka en persons livsstil och hälsa.
(Syfte: Ger eleverna möjlighet att koppla kostval till livsstilsval och reflektera över konsekvenser.) - Resonera kring varför det är viktigt att förstå näringsinnehållet i det vi äter.
(Syfte: Här kan eleverna diskutera vikten av kunskap om näring för att göra informerade val.) - Reflektera över hur man kan anpassa sin kost utifrån individuella behov (exempelvis allergier eller diet).
(Syfte: Utmanar eleverna att tänka kritiskt på personliga kostval och anpassningar.) - Beskriv hur en balanserad kost kan se ut under en vecka och varför variation är viktig.
(Syfte: Eleverna ges möjlighet att planera och resonera kring måltider och dess betydelse.) - Diskutera skillnaden mellan naturliga och tillsatta sockerarter och deras påverkan på kroppen.
(Syfte: Eleverna får möjlighet att jämföra och analysera olika typer av socker.)
Bedömning
Faktafrågor ger 1 poäng per korrekt svar. Resonerande frågor bedöms med max 3 poäng per fråga.
- E: Minst 8 poäng totalt (inklusive 0 poäng från resonerande frågor).
- C: Minst 12 poäng totalt (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
- A: Minst 18 poäng totalt (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).