“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Argumentationsanalys i debattartiklar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Argumentationsanalys och textanalys av debattartiklar. Eleven ska kunna identifiera argument, styrkan i dessa och eventuella logiska felaktigheter i argumentationen. | Eleven kan redogöra för och analysera argument i texter samt ge exempel på resonerande och argumenterande texter. |
[Gy11, Svenska 2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till argumentation (15 min)
- Gå igenom vad en debattartikel är och dess syfte.
- Diskutera vikten av argumentation i samhället.
- Presentera vanliga drag i debattartiklar.
- Lyft exempel på aktuella debattartiklar.
2. Analys av debattartikel (20 min)
- Ge eleverna en debattartikel att läsa.
- De ska identifiera huvudargumenten i texten.
- Eleverna ska notera eventuella logiska fel i argumentationen och diskutera dessa i par.
- Samla in elevernas tankar och gör en gemensam analys.
3. Skriva egen debattartikel (15 min)
- Eleverna väljer ett ämne och skriver en kort debattartikel.
- De ska sträva efter att använda tydliga argument och motargument.
- Uppmuntra kreativitet men även en strukturerad argumentation.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Argumentationens funktion: Hur argumentation används för att övertyga och påverka andra, både i skrift och tal.
- Diskussion om logik: Vanliga logiska fel i argumentation och hur de kan identifieras i debattartiklar.
- Debattens roll i demokratin: Hur debatter och diskussioner är viktiga för en fungerande demokrati.
- Analysmetoder: Verktyg och metoder för att analysera och kritiskt granska texter.
- Stil och språkbruk: Hur språk och stil påverkar mottagarens uppfattning av argumenten.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Argument | En påstående som används för att stödja eller motbevisa en idé. | Från latin “argumentum”, vilket betyder bevis eller bevismedel. |
Debatt | En diskussion där olika åsikter presenteras och analyseras. | Från franska “débat”, som betyder att slå sönder eller utföra en diskussion. |
Logik | Läran om argumentationsformer och korrekt slutsatsdragning. | Från grekiska “logikē”, vilket avser resonemang eller teori. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilken roll spelar debatter i en demokrati och hur kan de påverka samhället?
- B. Kan du ge exempel på situationer där en debatt har lett till förändring? Vad var argumenten som användes?
- C. Hur kan vi som medborgare bli mer medvetna och kritiska mot argumentation som presenteras i media?
Aktivitet
Under lektionen kommer elever att få i uppgift att skriva en egen debattartikel på ett valt ämne. De ska använda sig av de verktyg och metoder som diskuterats under lektionen för att formulera sina argument och motargument. Eleverna kan arbeta både individuellt och i par för att diskutera och utveckla sina idéer. Artikeln ska vara minst 500 tecken och inkludera minst tre argument och ett motargument.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad karakteriserar en debattartikel? | En debattartikel presenterar en åsikt och argumenterar för den. |
Vilka är vanliga logiska fel? | Ad hominem, halmgubbe, falsk dikotomi, och cirkelbevis. |
Hur kan språkbruk påverka argumentation? | Det kan förtydliga eller fördärva en poäng beroende på dess stil och val av ord. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en debattartikel på 1 A4-sida, där de tar ställning för eller emot en aktuell fråga. Artikeln ska innehålla minst fem argument och ett motargument. De ska även använda ett formellt språk och strukturera texten korrekt. Uppgiften ska lämnas in på nästa lektion.
Citat
“Argumentation är konsten att övertyga andra.” – Aristoteles, runt 350 f.Kr. Detta citat påpekar vikten av argumentation och diskussion i förhållande till att påverka andra, vilket är centralt för även dagens debattartiklar och publicistik.
“`