Lektion. Svenska 2. Litteraturvetenskapliga metoder. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Litteraturvetenskapliga metoder

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Centrala skönlitterära verk författade av såväl kvinnor som män och tongivande författare från olika epoker, från olika kulturer och från olika delar av världen. Sambandet mellan skönlitteraturen och andra konstarter, dvs. hur författare och verk har påverkats av sitt samhälle, sin kultur och av rådande estetiska ideal samt hur författare och verk har påverkat den samhälleliga och estetiska utvecklingen. Litteraturvetenskapliga begrepp som behövs för att på ett metodiskt och strukturerat sätt tala om och analysera skönlitteratur.
Betygskriterium (E) Eleven kan översiktligt redogöra för några viktiga litterära epoker och hur några representativa författare och verk från olika delar av världen kan knytas till dem. Dessutom ger eleven exempel på och resonerar översiktligt om epoktypiska stildrag i litteraturen. Eleven kan analysera och tolka läst prosa, lyrik och dramatik. I analysen och tolkningen gör eleven en enkel jämförelse av hur något tema skildras i olika verk, genrer eller tider.

[Gy11, Svenska 2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till litteraturvetenskap (10 min)
  • Introducera begreppet litteraturvetenskap och dess betydelse.
  • Diskutera olika litteraturvetenskapliga metoder och vad de innebär.
  • Ge exempel på olika typer av litterära analyser.
  • Presentera syftet med dagens lektion.
2. Samtal om skönlitterära verk (15 min)
  • Välj ett skönlitterärt verk att diskutera som grupp.
  • Be eleverna tänka på hur verket speglar sin tid.
  • Diskutera teman och budskap som lyfts fram i verket.
  • Identifiera litterära verkningsmedel i verket.
3. Litterär analys (15 min)
  • Ge eleverna konkreta exempel på litterära analyser.
  • Be eleverna formulera egna tolkningar av verket.
  • Introducera centrala litteraturvetenskapliga begrepp.
  • Diskutera skillnader i analys beroende på perspektiv.
4. Avslutande diskussion (10 min)
  • Samla upp diskussionerna och sammanfatta lärdomarna från lektionen.
  • Öppna för frågor och reflektioner.
  • Uppmuntra eleverna att dela med sig av sina tankar.
  • Berätta om nästa lektion och vad den kommer att handla om.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Litterära epoker: Eleverna ska känna till och kunna redogöra för viktiga litterära epoker och hur dessa har påverkat litteraturen.
  • Skönlitterära verk: Analys av centrala skönlitterära verk från olika delar av världen.
  • Teman: Jämföra hur olika teman, som relationer och samhälle, uttrycks i olika verk.
  • Litteraturvetenskapliga begrepp: Kunskap om centrala begrepp inom litteraturvetenskap för att kunna analysera texter.
  • Att argumentera: Utveckla färdigheter i att formulera och argumentera för egna tolkningar av litteratur.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Metod En systematisk metod för att utföra en analys eller undersökning. Från grekiska “methodos”, som betyder “vägen till” eller “sökande”.
Tolkning Den process att förstå och förklara betydelsen av en text. Från latin “interpretatio”, som betyder “förklaring”.
Analys Att noggrant undersöka och bryta ner en text för att förstå dess delar. Från grekiska “analusis”, som betyder “upplösning”.
Verkningsmedel Litterära tekniker och stilar som används för att förstärka textens budskap. Från verb “verka”, att göra eller påverka.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar samhälleliga förändringar litteraturen i en viss epok?
  • B. Vilka teman identifierar du i det valda litterära verket och varför är de viktiga?
  • C. På vilket sätt kan litteratur användas som en spegel av samhället och dess värderingar?

Aktivitet

En praktisk aktivitet kan vara att eleverna i små grupper väljer ett specifikt litterärt verk för att göra en djupgående analys av det. Grupperna ska identifiera och diskutera de litterära begreppen och verkningsmedlen som finns i verket och förbereda en kort presentation av sina iakttagelser. Varje grupp presenterar sina insikter för klassen, vilket främjar diskussion och fördjupad förståelse för litterära analyser.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är litteraturvetenskap? Litteraturvetenskap är studiet av litteraturmetoder och analys av litterära verk.
2. Ge ett exempel på ett centralt litterärt verk. Exempelvis “Cien años de soledad” av Gabriel García Márquez.
3. Vad innebär litterär analys? Det innebär en systematisk undersökning av en text för att förstå dess struktur och betydelse.
4. Vilken roll spelar teman i litteratur? Teman i litteratur ger insikter om mänskliga erfarenheter och samhälleligt sammanhang.
5. Vad är ett litteraturvetenskapligt begrepp? Det är ett begrepp som används för att strukturera och tala om litteratur på ett akademiskt sätt.
6. Hur kan litteratur påverka samhälleliga förändringar? Genom att lyfta fram sociala problem och inspirera till reflektion och diskussion.
7. Varför är jämförelse av litterära verk viktig? Det hjälper att se hur olika samhällen och kulturer skildrar liknande teman på olika sätt.
8. Nämn ett litterärt verk med feministiskt perspektiv. “The Bell Jar” av Sylvia Plath är ett exempel som analyserar kvinnors liv.

Hemuppgift

Eleverna ska välja ett skönlitterärt verk som de ska analysera med hjälp av litteraturvetenskapliga metoder. De ska göra en skriftlig redogörelse på minst 3 A4-sidor där de lyfter verkets tematik, litterära medel, och hur det förhåller sig till sin tid. Analysen ska inkludera egna reflektioner och kopplas till litterära begrepp som behandlats under lektionen.

Citat

“Litteratur är en spegel av mänskligheten.” – John Steinbeck Detta citat uttrycker hur litteratur inte bara berättar historier, utan också reflekterar de olika aspekter av den mänskliga upplevelsen och samhället. Det knyter an till lektionens tema genom att framhäva litteraturens betydelse i att förstå både individ och samhälle.

“`


Modern Tillbaka-knapp