Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Avancerad textanalys: intertextualitet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka texter med fokus på intertextualitet, samt att utvärdera deras förmåga att koppla samman litterära verk och diskussioner om teman och stilar.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Analys av litterära texter och deras sammanhang. | Eleven kan med viss säkerhet analysera och tolka innehållet i litterära texter. |
(Gy11, Kursplan Svenska 3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad innebär begreppet intertextualitet?
- A) Användning av metaforer
- B) Referenser mellan olika texter
- C) Berättarteknik
- Vilken författare är känd för att ha använt intertextualitet i sina verk?
- A) August Strindberg
- B) Selma Lagerlöf
- C) Karin Boye
- Vad syftar termen “litterär kanon” på?
- A) En lista över klassiska verk
- B) En typ av litterär stil
- C) En litterär genre
- Vilken funktion har allusioner i litteratur?
- A) För att förvirra läsaren
- B) För att ge djupare mening
- C) För att underhålla
- Vad kan en textanalys innehålla?
- A) Enbart sammanfattning
- B) Teman, stil och struktur
- C) Personliga åsikter
- Vad är en parafras?
- A) En sammanfattning av en text
- B) En omskrivning av en text
- C) En analys av en text
- I vilket sammanhang används begreppet “metafiktion”?
- A) Inom poesi
- B) Inom dramatiska verk
- C) Inom litteratur som diskuterar sin egen natur
- Vilken av följande är en typisk egenskap hos modernistisk litteratur?
- A) Tydlig berättarröst
- B) Experimentell struktur
- C) Traditionella teman
- Vad innebär “litterärt förhållande”?
- A) Förhållandet mellan författare och läsare
- B) Sammanhanget mellan olika litterära verk
- C) Stilen som används av författaren
- Hur kan intertextualitet påverka läsarens förståelse av en text?
- A) Genom att ge ledtrådar
- B) Genom att förvirra läsaren
- C) Genom att skapa förväntningar baserat på tidigare texter
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Allusion | Referens till en annan text | En slutsats | En typ av berättelse |
Intertextualitet | Relation mellan texter | En genre | En stil |
Metafiktion | Fiktion om fiktion | En berättelse om livet | En typ av dikt |
Parafras | Oskriven text | Omskrivning av text | En analys |
Symbolik | Användning av symboler | En typ av berättelse | En litterär genre |
Referens | En fotnot | En direkt citation | En hänvisning till en annan text |
Kanon | Uppfattad lista av viktiga verk | En litterär stil | En typ av verk |
Metafor | Direkt jämförelse | En stilfigur | En typ av berättelse |
Genre | Typ av litteratur | En stil | En period |
Tematik | Ämnet i en text | Stilen av text | En författare |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”
- Diskutera hur intertextualitet kan förändra läsarens tolkning av en text. Ge exempel från kända litterära verk.
- Jämför och kontrastera två olika författares användning av intertextualitet. Vad skiljer dem åt och vad har de gemensamt?
- Hur kan förståelse för intertextualitet hjälpa oss att bättre förstå samtida litteratur? Diskutera med exempel.
- Reflektera över din egen läsupplevelse av intertextualitet. Har du stött på texter där du upplevt en djupare förståelse tack vare referenser till andra verk?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 50% | 28 |
C | 60% | 33 |
B | 80% | 44 |
A | 90% | 50 |