Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Grundläggande grammatik: verbtider
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse av grundläggande grammatik i engelska, med särskilt fokus på verbtider. Provets struktur syftar till att utvärdera både faktakunskaper och förmåga att tillämpa dessa kunskaper i praktiska uppgifter.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Grammatik och språkliga strukturer, inklusive verbtider. | Eleven kan beskriva och använda grundläggande grammatik och meningsbyggnad. |
(Gy11, Kursplan Engelska 5)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande verbformer används för att beskriva något som redan har hänt?
- A) Present
- B) Past
- C) Future
- Vad kallas verbformen som används för att uttrycka pågående handlingar?
- A) Present continuous
- B) Simple past
- C) Future perfect
- Vilken av följande meningar är korrekt?
- A) She go to school every day.
- B) She goes to school every day.
- C) She gone to school every day.
- Vilken tidsform används för att beskriva framtida händelser?
- A) Past
- B) Present
- C) Future
- Vad är den korrekta formen av verbet “to be” i tredje person singular i presens?
- A) Am
- B) Is
- C) Are
- Vad kallas verbformen som används för att uttrycka avslutade handlingar?
- A) Present perfect
- B) Simple past
- C) Past continuous
- Vilken av dessa meningar är på framtidsform?
- A) I will go to the party.
- B) I went to the party.
- C) I am going to the party.
- Vad kallas verbformen som används för att beskriva upprepade handlingar i nuet?
- A) Simple present
- B) Past continuous
- C) Future perfect
- Vilken av följande verbformer uttrycker en vana?
- A) Present continuous
- B) Simple present
- C) Past perfect
- Vad är den korrekta formen av verbet “to eat” i första person singular i preteritum?
- A) Eat
- B) Eated
- C) Ate
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|---|---|---|---|
| Presens | Nuvarande tid | Avslutat tid | Framtida tid |
| Preteritum | Framtida händelse | Nuvarande händelse | Avslutad händelse |
| Futurum | Nuvarande händelse | Avslutad händelse | Framtida händelse |
| Verb | Beskriver handling | Beskriver tidsform | Beskriver plats |
| Subjekt | Handlingens utförare | Handlingens mottagare | Handlingens tidsform |
| Objekt | Handlingens mottagare | Handlingens utförare | Handlingens tidsform |
| Bisats | Huvudmening | Meningsdel som inte kan stå ensam | Meningsdel som kan stå ensam |
| Huvudsats | Meningsdel som kan stå ensam | Meningsdel som inte kan stå ensam | Sammanfogande |
| Adverb | Beskriver verb | Beskriver substantiv | Beskriver adjektiv |
| Adjektiv | Beskriver substantiv | Beskriver verb | Beskriver adverb |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur verbtider kan påverka förståelsen i en text. Ge exempel på hur olika verbtider skapar olika betydelser.
- Reflektera över skillnaderna mellan aktiv och passiv form. När är det lämpligt att använda passiv form? Ge exempel.
- Hur kan kunskap om verbtider hjälpa dig i ditt skrivande? Tänk på både formellt och informellt skrivande.
- Ge en personlig reflektion om hur du har använt verbtider i din kommunikation på engelska. Har du märkt några vanor eller misstag?
Bedömning
Totalt antal poäng:
| Betyg | Procent (%) | Antal poäng |
|---|---|---|
| E | 30% | 9 |
| D | 50% | 12 |
| C | 60% | 15 |
| B | 80% | 18 |
| A | 90% | 22 |