Lektion. Engelska 5. Ordförråd: vardagliga uttryck. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Engelska 5

Tema: Ordförråd: vardagliga uttryck

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv.
  • Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor.
  • Talad engelska i varierande tempo, och texter från olika medier.
Betygskriterium (E) Eleven kan samtala om ämnen som rör vardag, samhälle, studier och arbete, och kan göra muntliga anföranden där budskapet framgår tydligt. Ordförrådet och den grammatiska behärskningen begränsar endast i undantagsfall kommunikationen.

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till vardagliga uttryck (10 min)
  • Presentera temat och syftet med lektionen.
  • Ge exempel på vardagliga uttryck och deras användning.
  • Förklara hur dessa uttryck kan variera beroende på kontext.
  • Diskutera vikten av ett rikt ordförråd i vardagligt tal.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Indela eleverna i små grupper.
  • Ge dem ett antal uttryck att diskutera och använda i exempel.
  • Be grupperna dela med sig av sina synpunkter och åsikter om uttrycken.
  • Samla in tankar från varje grupp.
3. Praktisk övning (15 min)
  • Elevpar övar på att använda uttrycken i rollspel.
  • Ge dem specifika scenarion att spela upp.
  • Observera och ge feedback under övningens gång.
  • Diskutera svårigheter och framgångar i användningen av uttrycken efter övningen.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Summera lektionens innehåll och elevernas insikter.
  • Uppmana eleverna att tänka på hur de kan använda vad de lärt sig i realiteten.
  • Fråga eleverna om deras tankar kring lärande och svårigheter.
  • Ge en inblick om vad de kan förvänta sig om nästa lektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Vardagliga uttryck: Dessa är fraser och ord som används ofta i dagligt tal och bidrar till att skapa naturliga konversationer.
  • Uttal och betoning: Många uttryck kan ändra betydelse beroende på hur de uttalas, vilket är viktigt att förstå.
  • Kontext och variation: Uttryck kan variera mellan olika kulturer och miljöer, vilket ger varje situation sin unika karaktär.
  • Situationsanpassning: Hur man anpassar sitt språk beroende på publiken och situationen.
  • Övning och repetition: Betydelsen av att öva via rollspel och interaktiva övningar för att befästa uttrycken.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Hey En informell hälsning, ofta använd för att få någons uppmärksamhet. Ursprungligen en variant av det gamla engelska ordet “hē,” vilket betydde “här.”
Cheers Kan betyda ‘tack’ eller används som en skål. Ursprungligen franskans “tires” som betydde “att klara av.”
What’s up? En informell fråga om hur någon mår eller vad som händer. Direkt översättning från engelska; populär i vardagligt tal.

Diskussionsfrågor

  • A. Varför tycker ni att det är viktigt att använda vardagliga uttryck i olika sociala sammanhang?
  • B. Hur kan jag anpassa mina vardagliga uttryck beroende på situationen och mina åhörare?
  • C. Vilket uttryck tycker ni mest om och varför? Hur skulle ni förklara dess betydelse för någon som aldrig hört det förut?

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att skapa en kort dialog där de använder minst fem vardagliga uttryck. De ska arbeta parvis för att öva på uttal och naturlig konversation. Efter att de övat, kommer de att framföra sina dialoger inför klassen. Detta ger dem möjlighet att använda sina nya kunskaper praktiskt och får dem att tänka kreativt.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är ett exempel på ett vardagligt uttryck? Exempelvis “How’s it going?”
2. Varför är det viktigt att känna till vardagliga uttryck? För att kunna kommunicera mer naturligt och flytande.
3. Ge ett annat uttryck och dess betydelse. “See you later,” vilket betyder att man planerar att träffas igen.
4. Hur kan vi lära oss fler uttryck? Genom att praktisera och interagera med engelsktalande.
5. Diskutera ert favorituttryck i små grupper. (Öppen fråga för elever att svara på)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort text där de använder minst tio vardagliga uttryck. De kan välja att skriva ett brev, en dagboksanteckning eller en dialog mellan två personer. Texten ska vara minst en A4-sida lång. Ge exempel från egna erfarenheter eller fantasi för att göra texten mer personlig.

Citat

“Language is the road map of a culture. It tells you where its people come from and where they are going.” – Rita Mae Brown, 1988 Denna citat syftar på betydelsen av språket som en kulturell identitet och hur förståelse av vardagliga uttryck kan ge insikter i en kultur.

“`


Modern Tillbaka-knapp