Prov. Engelska 5. Uttal: grundläggande fonetik. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 5

Tema: Uttal: grundläggande fonetik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i grundläggande fonetik och uttal inom engelska språket, samt deras förmåga att förstå och producera olika ljud och intonationer.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Talad engelska i varierande tempo, även med inslag av sociolektal och dialektal variation. Eleven kan med viss säkerhet förstå och använda talad engelska i olika sammanhang.

(Gy11, Kursplan Engelska 5)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilka av följande ljud representerar ett vokalljud?
    • A) /t/
    • B) /aɪ/
    • C) /k/
  2. Vilket av följande ord har en betonad stavelse?
    • A) computer
    • B) banana
    • C) apple
  3. Vad kallas det när två vokaler i ett ord bildar ett nytt ljud?
    • A) Diftong
    • B) Konsonant
    • C) Vokal
  4. Vilken av följande fraser är korrekt uttalad?
    • A) Can you come with me?
    • B) Can you com with me?
    • C) Can you come with me!
  5. Vad är det korrekta uttalet av ordet ‘thought’?
    • A) /θɔt/
    • B) /θoʊt/
    • C) /θɔt/

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Diftong Två vokaler i samma stavelse Ett konsonantljud En vokal som inte uttalas
Betoning Att säga ett ord snabbt Att lägga vikt på en stavelse Att byta ut ett ljud
Intonation Ändring av ljudets höjd i tal En viss tonart i musik Att tala tyst
Uttal Hur ljud produceras Hur man skriver ord Hur man läser tyst
Fonem Minsta ljudenhet i språket En typ av konsonant En stavelse

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera varför korrekt uttal är viktigt i språkinlärning. Ge exempel på situationer där felaktigt uttal kan leda till missförstånd.
  2. Hur kan elever använda fonetiska övningar för att förbättra sitt engelska uttal? Beskriv några metoder som kan vara effektiva.
  3. Vad innebär det att ha en “dialekt” och hur kan det påverka kommunikationen? Ge exempel på hur olika dialekter kan låta.
  4. Reflektera över hur ljud och intonation kan påverka språklig förståelse och interaktion. Vilka effekter kan det ha i en undervisningssituation?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Antal rätt (%) Poäng
E 30% 17
D 50% 28
C 60% 33
B 80% 44
A 90% 50

Modern Tillbaka-knapp