Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Engelska 5
Tema:
Skrivövningar: Personliga brev
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att skriva personliga brev på engelska. Det ska mäta deras förmåga att uttrycka sig klart och tydligt i skrift, samt att anpassa språket efter syfte och mottagare.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Innehåll och form i olika typer av fiktion, inklusive personliga brev. | Eleven formulerar sig varierat, nyanserat, tydligt och strukturerat i skriftliga framställningar. |
(Gy11, Kursplan Engelska 5)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- What is the main purpose of a personal letter?
- A) To inform the reader about a news article
- B) To express personal thoughts and feelings
- C) To describe a historical event
- Which of the following is a common opening for a personal letter?
- A) Dear [Name]
- B) To whom it may concern
- C) Hello everyone
- What is usually included in the closing of a personal letter?
- A) Best wishes
- B) A summary of the main points
- C) An introduction of the writer
- Which tense is most commonly used in personal letters?
- A) Present tense
- B) Past tense
- C) Future tense
- What is a key feature of a personal letter?
- A) It is always formal
- B) It is written for a specific audience
- C) It includes technical details
- How should the tone of a personal letter be?
- A) Formal and distant
- B) Friendly and conversational
- C) Authoritative and commanding
- What is the correct way to start a personal letter?
- A) Greetings
- B) Dear [Name]
- C) To whom it may concern
- Which of the following should not be included in a personal letter?
- A) Personal anecdotes
- B) Technical jargon
- C) Emotional expressions
- What type of closing is appropriate for a personal letter?
- A) Sincerely
- B) Warm regards
- C) Best wishes
- What is the purpose of including a date in a personal letter?
- A) To confuse the reader
- B) To provide context
- C) To make it look formal
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Greeting | Welcome message | Closing statement | Opening phrase |
Farewell | Ending | Beginning | Middle section |
Recipient | Person writing the letter | Person receiving the letter | Person mentioned in the letter |
Content | What a letter is about | Who the letter is for | How the letter is formatted |
Formal | Casual and relaxed | Serious and professional | Funny and entertaining |
Punctuation | Use of symbols in writing | Type of paper | Length of the letter |
Structure | How something is organized | Type of writing style | Length of the letter |
Anecdote | Short personal story | Type of letter | Formal greeting |
Clarity | How clear something is | Type of language used | Length of the letter |
Recipient address | Where the letter is sent | Who the letter is about | Who wrote the letter |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv vad som gör ett personligt brev effektivt. Diskutera de olika komponenterna som bör inkluderas.
- Analysera skillnaderna mellan formella och informella brev. Ge exempel på situationer där varje typ kan vara lämplig.
- Reflektera över hur kulturella skillnader kan påverka skrivandet av personliga brev. Vilka aspekter bör man tänka på?
- Diskutera vikten av att anpassa språk och ton i ett personligt brev. Hur påverkar detta mottagarens upplevelse av brevet?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent rätt | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |