Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Kritiskt tänkande och mediekunskap

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att kritiskt granska och analysera olika medier och information. Eleverna ska visa sin förståelse för hur medier påverkar samhället och individens tankar samt deras förmåga att använda mediekunskap i praktiska sammanhang.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Mediernas roll i samhället och hur medier påverkar individens uppfattningar.Eleven kan beskriva och ge exempel på hur medier påverkar uppfattningar och värderingar.

(Gy11, Kursplan Svenska 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken funktion har media i en demokrati?
    • A) Att informera medborgare
    • B) Att manipulera opinionen
    • C) Att underhålla publiken
  2. Vad innebär källkritik?
    • A) Att alltid lita på källor
    • B) Att granska och värdera information
    • C) Att skriva källor i en uppsats
  3. Vilka av följande medier är traditionella?
    • A) TV och radio
    • B) Sociala medier
    • C) Bloggar
  4. Vad är en filterbubbla?
    • A) En typ av nyhetsartikel
    • B) Ett begrepp som beskriver hur algoritmer påverkar information
    • C) En klassificering av källor
  5. Vilken av följande är en fördel med digitala medier?
    • A) De är alltid sanna
    • B) De når en bred publik
    • C) De är dyra att producera
  6. Vad menas med desinformation?
    • A) Felaktig eller vilseledande information
    • B) Korrekt information som publiceras
    • C) Opartisk information
  7. Vad innebär begreppet “mediekompetens”?
    • A) Kunna läsa och skriva
    • B) Att förstå och kritiskt kunna analysera medier
    • C) Att vara duktig på att skapa innehåll
  8. Hur kan sociala medier påverka ungas åsikter?
    • A) Genom att alltid vara objektiva
    • B) Genom att skapa gemenskaper och sprida idéer
    • C) Genom att begränsa informationen de ser
  9. Vilken typ av medieinnehåll är oftast subjektivt?
    • A) Nyhetsartiklar
    • B) Debattartiklar
    • C) Faktablad
  10. Vad innebär en medieanalys?
    • A) Att beskriva mediers historia
    • B) Att granska och utvärdera medieinnehåll
    • C) Att skapa egna medier

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
AlgoritmRegler för beräkningarEn typ av mediaEn journalistisk metod
DigitaliseringÖvergång till digitala formatAtt skriva för handAtt läsa böcker
OpinionsbildningAtt skapa åsikter hos medborgarnaAtt skriva artiklarAtt samla nyheter
NyhetsvärderingBedömning av vad som är nyheterAtt skriva brevAtt läsa böcker
Public ServiceMedier som finansieras av statenPrivata medierInternationella medier
KällkritikAtt värdera och granska källorAtt alltid lita på källorAtt ignorera källor
MediefenomenEn aktuell händelse i mediaEn typ av journalistikEn bokgenre
PressetikRegler för hur medier ska ageraAtt trycka tidningarAtt följa trender
FiltreringUtesluta viss informationAtt publicera alltAtt stänga av media
InnehållsanalysGranskning av medieinnehållAtt skriva artiklarAtt läsa böcker

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur sociala medier kan påverka ungas identitet och självbild. Ge exempel på både positiva och negativa aspekter.
  2. Reflektera över vikten av källkritik i dagens informationssamhälle. Hur kan en bristande förmåga att kritiskt granska källor påverka individen och samhället?
  3. Analysera ett medieinnehåll (artikel, video, etc.) som du anser har påverkat dig. Vilka tekniker användes för att få fram budskapet?
  4. Vilka ansvar har medierna i att informera och utbilda allmänheten? Vad kan hända om de misslyckas med detta?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%(17)
D50%(28)
C65%(36)
B80%(44)
A90%(50)