Prov. Svenska 2. Kritiskt tänkande och mediekunskap. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Kritiskt tänkande och mediekunskap

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att kritiskt granska och analysera olika medier och information. Eleverna ska visa sin förståelse för hur medier påverkar samhället och individens tankar samt deras förmåga att använda mediekunskap i praktiska sammanhang.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Mediernas roll i samhället och hur medier påverkar individens uppfattningar. Eleven kan beskriva och ge exempel på hur medier påverkar uppfattningar och värderingar.

(Gy11, Kursplan Svenska 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken funktion har media i en demokrati?
    • A) Att informera medborgare
    • B) Att manipulera opinionen
    • C) Att underhålla publiken
  2. Vad innebär källkritik?
    • A) Att alltid lita på källor
    • B) Att granska och värdera information
    • C) Att skriva källor i en uppsats
  3. Vilka av följande medier är traditionella?
    • A) TV och radio
    • B) Sociala medier
    • C) Bloggar
  4. Vad är en filterbubbla?
    • A) En typ av nyhetsartikel
    • B) Ett begrepp som beskriver hur algoritmer påverkar information
    • C) En klassificering av källor
  5. Vilken av följande är en fördel med digitala medier?
    • A) De är alltid sanna
    • B) De når en bred publik
    • C) De är dyra att producera
  6. Vad menas med desinformation?
    • A) Felaktig eller vilseledande information
    • B) Korrekt information som publiceras
    • C) Opartisk information
  7. Vad innebär begreppet “mediekompetens”?
    • A) Kunna läsa och skriva
    • B) Att förstå och kritiskt kunna analysera medier
    • C) Att vara duktig på att skapa innehåll
  8. Hur kan sociala medier påverka ungas åsikter?
    • A) Genom att alltid vara objektiva
    • B) Genom att skapa gemenskaper och sprida idéer
    • C) Genom att begränsa informationen de ser
  9. Vilken typ av medieinnehåll är oftast subjektivt?
    • A) Nyhetsartiklar
    • B) Debattartiklar
    • C) Faktablad
  10. Vad innebär en medieanalys?
    • A) Att beskriva mediers historia
    • B) Att granska och utvärdera medieinnehåll
    • C) Att skapa egna medier

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Algoritm Regler för beräkningar En typ av media En journalistisk metod
Digitalisering Övergång till digitala format Att skriva för hand Att läsa böcker
Opinionsbildning Att skapa åsikter hos medborgarna Att skriva artiklar Att samla nyheter
Nyhetsvärdering Bedömning av vad som är nyheter Att skriva brev Att läsa böcker
Public Service Medier som finansieras av staten Privata medier Internationella medier
Källkritik Att värdera och granska källor Att alltid lita på källor Att ignorera källor
Mediefenomen En aktuell händelse i media En typ av journalistik En bokgenre
Pressetik Regler för hur medier ska agera Att trycka tidningar Att följa trender
Filtrering Utesluta viss information Att publicera allt Att stänga av media
Innehållsanalys Granskning av medieinnehåll Att skriva artiklar Att läsa böcker

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur sociala medier kan påverka ungas identitet och självbild. Ge exempel på både positiva och negativa aspekter.
  2. Reflektera över vikten av källkritik i dagens informationssamhälle. Hur kan en bristande förmåga att kritiskt granska källor påverka individen och samhället?
  3. Analysera ett medieinnehåll (artikel, video, etc.) som du anser har påverkat dig. Vilka tekniker användes för att få fram budskapet?
  4. Vilka ansvar har medierna i att informera och utbilda allmänheten? Vad kan hända om de misslyckas med detta?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30% (17)
D 50% (28)
C 65% (36)
B 80% (44)
A 90% (50)

Modern Tillbaka-knapp