“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Språkförändringar i svenskan
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Språklig variation i Sverige och i det svenska språket. Språksläktskap och språkförändringar. | Eleven kan göra välgrundade reflektioner över sin egen och andras språkanvändning samt med säkerhet använda olika strategier för att utveckla sitt eget lärande. |
Källa: [Gy11, Svenska 2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till språkförändringar (10 min)
- Presentera temat för dagen och dess relevans i språkanvändning.
- Ge exempel på kända språkförändringar i svenska språket.
- Diskutera hur språk påverkas av kultur och samhälle.
- Ställ öppna frågor för att få igång diskussionen.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i grupper om fyra.
- Ge varje grupp ett tema kopplat till språkförändringar, exempelvis slang eller lånord.
- Gruppen diskuterar och förbereder en kort redovisning av sina tankar.
- Stöd med frågor för att få djupare insikter.
3. Redovisningar (15 min)
- Varje grupp presenterar sina insikter för klassen.
- Ge var och en tid att ställa frågor till grupperna.
- Dokumentera viktiga punkter som framkommer under redovisningarna.
- Ge feedback på presentationerna.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Återsamla klassen och diskutera de mest betydelsefulla insikterna som delats.
- Be eleverna reflektera över hur de ser på språk och förändringar utifrån dagens diskussioner.
- Avsluta med att koppla tillbaka till hur språk förändras i takt med utvecklingen i samhället.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Språkliga normer: Förståelsen för hur språk står i relation till normer och hur dessa normer kan förändras över tid.
- Kulturell påverkan: Hur olika kulturer och samhällen formar och förändrar språk.
- Teknologisk påverkan: Betydelsen av digital kommunikation och sociala medier för språkförändringar.
- Identitet och språk: Hur språkförändringar påverkar identitet och tillhörighet i olika grupper.
- Lånord: Förmågan att ge exempel på lånord i svenska språket och deras ursprung.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Språkförändring | Processen där språk förändras över tid i form av uttal, grammatik och ordförråd. | Ursprung från fornnordiska, där “språk” kommer från “sprak” som innebär att tala. |
Lånord | Ord som har införlivats i ett språk från ett annat språk. | Kommmer från franska termen “emprunt”, som innebär att låna. |
Kodväxling | Att växla mellan flera språk inom en och samma konversation. | Ursprungligen från engelskans “code switching”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att digitalisering påverkar språkutvecklingen idag och i framtiden?
- B. Kan språk vara en indikator på identiteter i ett samhälle? Hur?
- C. Vilka är de mest påtagliga språkförändringarna ni ser i ert eget språkbruk?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en kort video där de diskuterar en specifik språkförändring. De ska inkludera exempel och berätta hur den påverkar språket idag. Videon ska vara 3-5 minuter lång och publiceras på en plattform där eleverna kan ge varandra återkoppling.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad var dagens tema? | Språkförändringar i svenskan. |
2. Ge ett exempel på en språkförändring. | Lånord från engelska. |
3. Hur påverkar digital kommunikation språket? | Skapar nya ord och förkortningar. |
4. Vad är kodväxling? | Att växla mellan flera språk i en konversation. |
5. Ge en personlig reflektion kring språkförändringar. | Svar kan variera. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en reflekterande text om hur de ser på språkförändringar i deras liv. Det ska inkludera exempel på situationer där de upplevt språkförändringar, samt hur det påverkar deras identitet. Texten ska vara mellan 1-2 A4-sidor.
Citat
“Språk är mer än bara ett sätt att kommunicera, det formar hur vi uppfattar världen.” – Noam Chomsky, 1957
Citatet belyser vikten av språk i vår uppfattningsförmåga och hur språket utvecklas tillsammans med samhället.
“`