Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Argumentationsanalys i debattartiklar

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att analysera och värdera argument i debattartiklar. Eleverna ska också visa sin förmåga att uttrycka egna åsikter och resonera kring olika perspektiv relaterade till ett aktuellt ämne.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Argumentation och retorik i olika medierEleven kan översiktligt redogöra för och analysera argumentationsstrukturer i texter.

Källa: (Gy11, Kursplan Svenska 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är en debattartikel?
    • A) En artikel som beskriver fakta
    • B) En artikel som argumenterar för eller emot en ståndpunkt
    • C) En artikel som berättar en historia
  2. Vilket av följande är ett kännetecken för argumentation?
    • A) Objektivitet
    • B) Subjektivitet
    • C) Neutralitet
  3. Vad innebär ethos i en argumentation?
    • A) Talarnas trovärdighet
    • B) Känslor
    • C) Logiska samband
  4. Vad står pathos för?
    • A) Logik
    • B) Känslor
    • C) Etik
  5. Vilket av följande är en typ av argument?
    • A) Faktapåstående
    • B) Åsiktspåstående
    • C) Både A och B
  6. Vad är syftet med en debattartikel?
    • A) Att informera
    • B) Att övertyga
    • C) Att underhålla
  7. Vad är en motargument?
    • A) Ett starkt argument
    • B) Ett argument som motsätter sig huvudargumentet
    • C) En irrelevant kommentar
  8. Vilken typ av språk används oftast i debattartiklar?
    • A) Fackspråk
    • B) Vardagligt språk
    • C) Metaforiskt språk
  9. Vad innebär logos i argumentation?
    • A) Logik och resonemang
    • B) Känslor
    • C) Trovärdighet
  10. Vilket av följande är viktigt när man skriver en debattartikel?
    • A) Ha en tydlig tes
    • B) Vara otydlig
    • C) Använda långa meningar

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
ArgumentEn åsiktEn påstående som stöder en tesEn fråga
DebattEn diskussion mellan flera personerEn ensidig presentationEn typ av artikel
TesEn slutsatsEn påstående som ska bevisasEn fråga
RetorikKonsten att övertygaKonsten att informeraKonsten att underhålla
KällkritikAtt granska källorAtt skriva källorAtt ignorera källor
MotargumentEtt argument som stödjer tesenEtt argument som motsätter sig tesenEn irrelevant kommentar
PerspektivEn synvinkelEn typ av argumentEn åsikt
FaktaVerifierad informationÅsikterBevisade teorier
OpinionsbildningAtt påverka åsikterAtt informera om faktaAtt skriva rapporter
ArgumentationskedjaEn kedja av åsikterEn logisk struktur av argumentEn typ av artikel

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Beskriv hur en debattartikel kan påverka samhällsfrågor. Ge exempel på en debattartikel som du tycker har haft stor påverkan. Resonera kring dess argument och hur de presenterades.
  2. Vilka etiska aspekter bör man tänka på när man skriver en debattartikel? Resonera kring vad som är acceptabelt och vad som kan anses oetiskt.
  3. Analysera en debattartikel ur ett argumentationsperspektiv. Identifiera huvudargument, motargument och hur dessa presenteras. Vad gör att vissa argument är mer övertygande än andra?
  4. Diskutera hur olika medier kan påverka argumentationen i debattartiklar. Hur kan formatet (tryckt, digitalt, sociala medier) påverka hur argumenten uppfattas och sprids?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30(17)
D50(28)
C65(36)
B80(44)
A90(50)