“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Språket i reklam och propaganda
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: | Eleven har grundläggande kunskaper om språket i reklam och propaganda. |
Språkanvändning och språklig variation i olika typer av reklam. | Eleven kan identifiera och diskutera olika språkliga strategier som används för att påverka. |
Analys av texter från olika medier för att förstå hur språk och bild samverkar i reklam. | Eleven gör enklare analyser av hur språket och bilder används i olika reklamkampanjer. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till reklamens språk (10 min)
- Förklara vad reklam är och vad syftet med reklam är.
- Diskutera olika typer av reklam – tryckt, digital, TV etc.
- Presenterar exempel på reklam som var och en har sett.
- Introducera termer som reklamord och slogans.
2. Språkliga strategier i reklam (15 min)
- Gå igenom och diskutera olika språkliga strategier som används i reklam.
- Ge exempel på ordval, känslomässiga appeller och retoriska frågor.
- Analysera hur dessa strategier påverkar konsumentens beslut.
- Eleverna får diskutera i grupper om de olika strategierna.
3. Analys av reklamtexter (15 min)
- Delar ut exempel på reklamannonser till grupper.
- Grupperna ska identifiera språket och strategierna i reklamen.
- Gruppdiskussioner om förhållandet mellan skrivna ord och bilder.
- Presentation av gruppernas analyser för klassen.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Diskutera kort hur språket i reklam påverkar våra köpbeteenden.
- Sammanfatta lektionen och be eleverna reflektera över vad de lärt sig.
- Ge förhandstips på kommande uppgifter.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Reklamens funktion: Förstå reklams roll i samhället och dess syften.
- Språkliga knep: Känna till vanliga retoriska verktyg inom reklam.
- Analytisk förmåga: Utveckla förmågan att kritiskt granska reklam och dess budskap.
- Reflekterande diskussioner: Dela uppfattningar och reflektioner om reklamens inverkan.
- Praktisk tillämpning: Kunna skapa egen reklam med använda språkliga strategier.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Slogan | En kort och minnesvärd fras som används i reklam för att fånga kundens uppmärksamhet. | Härstammar från skotsk gaeliska ‘sluagh-ghairm’ vilket betyder ‘en stridsrop’ eller ‘skräp’. |
Konsument | En person som köper och använder varor och tjänster. | Kommer från latinet ‘consumere’ som betyder ‘att använda, förbruka’. |
Retorik | Konsten att tala och skriva effektivt, ofta med syfte att övertyga. | Kommer från grekiskan ‘rhetorike’, vilket betyder ‘konst att tala’. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar reklam vårt val av produkter?
- B. Vilka etiska frågor kan uppstå kring reklamens innehåll och dess påverkan?
- C. Finns reklam som du anser är gränsande eller för manipulativ? Diskutera i grupper.
Aktivitet
Som en del av lektionen ska eleverna skapa sin egen reklamkampanj för en fiktiv eller verklig produkt. De ska använda de språkliga strategier de har lärt sig under lektionen. Kampanjen ska inkludera en slogan, en text och eventuellt en bild. Kampanjen kommer att presenteras för klassen och diskuteras utifrån effektivitet och språkbruk.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en slogan? | En kort och minnesvärd fras som används i reklam. |
Nämn en språklig strategi används i reklam. | Retoriska frågor. |
Hur kan reklam påverka konsumentens beslut? | Det kan skapa en känsla eller väcka intresse för produkten. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja en reklam de tycker är intressant, analysera den utifrån de språkliga verktyg de lärt sig och redovisa sina fynd i en skriftlig rapport på 2-3 sidor.
Citat
“Reklam är att få människor att handla utifrån en känsla.” – David Ogilvy, 1963
Detta citat sammanfattar reklams syfte att påverka konsumenterna på en emotionell nivå, något som vi diskuterar i klassrummet.
“`