Lektion. Svenska 2. Språkförändringar i svenskan. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Språkförändringar i svenskan

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Språklig variation och språkanvändning, med tonvikt på hur kön, social bakgrund och kulturell tillhörighet påverkar människors sätt att tala och skriva och hur språket kan användas för att uttrycka maktförhållanden. Eleven kan samtala om ämnen som rör vardag, samhälle, studier och arbete, och till viss del anpassa sitt språk efter syfte, ämne och mottagare. I diskussioner bemöter eleven andras argument, och egna åsikter understöds med fakta och exempel.
Jämförelse mellan svenska, elevens modersmål och andra språk som eleven har kunskaper i. Eleven kan skriva utredande texter med referenser till andra källor. Ordförrådet, uttalet och den grammatiska behärskningen begränsar endast i undantagsfall den skriftliga och muntliga kommunikationen.
Språkförändringar och svenskans släktskapsförhållanden med andra språk. Eleven kan göra muntliga anföranden som är väldisponerade och där budskapet framgår tydligt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda presentationstekniska hjälpmedel.

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till språkförändringar (15 min)
  • Presentera teman kring språkförändring i svenskan.
  • Diskutera varför språk förändras över tid.
  • Exempel på förändringar i svenskans ordförråd.
  • Förklara språkliga influenser från andra språk.
2. Gruppdiskussioner (20 min)
  • Dela in eleverna i grupper och ge dem att diskutera språkförändringar som de har observerat.
  • Använda specifika exempel från litteratur eller media.
  • Varje grupp ska avsluta med en kort presentation av sina diskussioner.
3. Skriftlig övning (10 min)
  • Ge eleverna en skrivuppgift där de reflekterar över språkförändringar.
  • De ska inkludera exempel och egna erfarenheter.
  • Diskutera hur språkförändringar påverkar deras eget språkbruk.
4. Sammanfattning och reflektion (5 min)
  • Sammanfatta lektionen och reflektera över vad som lärts.
  • Fråga eleverna vad de tycker om språkförändringar.
  • Uppmana dem att tänka på hur språket fortsätter att förändras.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Språklig historia. Perspektiv på hur svenskan har förändrats genom historien. Här behandlas viktiga tidpunkter och händelser som påverkat språket.
  • Kulturell påverkan på språket. Hur invandring och kulturellt utbyte har berikat det svenska språket.
  • Dialekter och deras betydelse. Undersöka olika dialekter och hur de speglar identitet.
  • Förändringar i grammatik och syntax. Hur regler för språkbruk har ändrats över tid.
  • Nyord och deras introduktion. Vad är nyord och hur påverkar de språket?

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Neologism Ett nyord som en gång kan ha varit ett slanguttryck. Från grekiska “neo-” (ny) och “logos” (ord).
Dialekt Variation av ett språk kopplad till geografisk plats. Från latin “dialectus”.
Lexikon En ordlista för ett språk eller ämnesområde. Från latin “lexicon”, grekiska “lexikon”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar globalisering språkbruket och införandet av nyord i vår vardag?
  • B. Vilka konsekvenser kan det få för en kultur när deras språk förändras?
  • C. Vad tycker ni om språkliga normer – bör de förändras med tiden eller hållas fasta?

Aktivitet

Eleverna delas in i smågrupper och väljer ett nyord som nyligen har introducerats i svenskan. Varje grupp ska undersöka ordets ursprung, betydelse och författarens intention. De ska även diskutera hur de tycker att detta ord används i vardagen och hur det speglar samhällsförändringar.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är ett neologism? Ett nyord som skapas för att beskriva nya fenomen.
Vad kännetecknar en dialekt? Geografiska och kulturella skillnader i språket.
Ge exempel på ett svenskt nyord. Exempelvis “hen”.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (2-3 sidor A4) där de reflekterar över en specifik språkförändring som de finner intressant. De ska inkludera exempel på hur de har sett denna förändring i sin vardag och en källkritisk granskning av sina källor.

Citat

“Språk är en stor del av vår identitet, och genom språket bekräftar vi vår plats i världen.” – Unknown

“`


Modern Tillbaka-knapp