Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Argumentationsanalys i debattartiklar
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att analysera och kritiskt granska argumentationer i debattartiklar. Eleverna kommer att få möjlighet att visa sina kunskaper om argumentationsstrukturer, retoriska verktyg och hur dessa används för att påverka läsaren.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Argumentationsanalys och retorik i olika typer av texter. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera argumentationsstrukturer i texter. |
(Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är en vanlig del av en debattartikel?
- En lång inledning
- Argument för och emot
- En sammanfattning av tidigare forskning
- Vad innefattar en argumentation?
- En presentation av fakta
- En uppmaning till handling
- En struktur av tes, argument och stödjande bevis
- Vilket av följande är ett exempel på en retorisk fråga?
- Hur många gånger har vi inte sett detta hända?
- Det är viktigt att vi agerar nu.
- Följ med mig.
- Vad kallas de tre grundläggande delarna av en argumentation?
- Intro, body, conclusion
- Tes, argument, slutsats
- Översikt, exempel, sammanfattning
- Vad kännetecknar en effektiv slutsats i en debattartikel?
- Att den är kort och koncis
- Att den upprepar huvudargumenten
- Att den ger nya insikter eller en uppmaning
- Vilken funktion har en motargumentation i en debattartikel?
- Att avfärda kritik
- Att visa att man är medveten om motståndarsidan
- Att alltid vara svag
- Vad är syftet med att använda statistik i argumentationen?
- Att göra texten längre
- Att öka trovärdigheten
- Att förvirra läsaren
- Vad innebär “etos” i retorik?
- Den känslomässiga appellen
- Den etiska appellen
- Den logiska appellen
- Vad är en debattartikel?
- En artikel som presenterar fakta
- En text som argumenterar för en viss ståndpunkt
- En berättelse om personliga erfarenheter
- Vilken av följande är en vanlig stil i debattartiklar?
- Objektiv och neutral
- Subjektiv och personlig
- Teknisk och akademisk
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Argument | En åsikt | En påstående med stöd | En känslomässig reaktion |
Retorik | Konsten att övertyga | Språkets grammatik | En typ av litteratur |
Tes | En slutsats | En typ av argument | En påstående som ska bevisas |
Motargument | Argument som stödjer tesen | Argument som motsäger tesen | En sammanfattning av argument |
Pathos | Känslomässig appel | Logisk resonemang | Etisk ståndpunkt |
Slutsats | En inledning | En sammanfattning av argument | En ny tes |
Bevis | En argumentation | En typ av fakta | En källa till information |
Perspektiv | Synvinkel | En typ av argument | En åsikt |
Analys | Studera detaljer | Sammanfatta information | En övergripande översikt |
Debatt | En diskussion | En föreläsning | En berättelse |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur en effektiv argumentation kan påverka läsarens åsikter. Ge exempel på hur känslor kan användas.
- Vilken roll spelar evidens i argumentationsanalys? Diskutera betydelsen av att använda trovärdiga källor.
- Reflektera över hur språkbruk kan påverka argumentationens effektivitet. Ge exempel på språkliga verktyg som används.
- Hur kan man kritiskt granska en debattartikel? Beskriv en metod för att analysera argumentationen.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent av rätta svar (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |