Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Argumentationsanalys i debattartiklar

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att analysera och kritiskt granska argumentationer i debattartiklar. Eleverna kommer att få möjlighet att visa sina kunskaper om argumentationsstrukturer, retoriska verktyg och hur dessa används för att påverka läsaren.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Argumentationsanalys och retorik i olika typer av texter.Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera argumentationsstrukturer i texter.

(Gy11, Kursplan Svenska 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande är en vanlig del av en debattartikel?
    • En lång inledning
    • Argument för och emot
    • En sammanfattning av tidigare forskning
  2. Vad innefattar en argumentation?
    • En presentation av fakta
    • En uppmaning till handling
    • En struktur av tes, argument och stödjande bevis
  3. Vilket av följande är ett exempel på en retorisk fråga?
    • Hur många gånger har vi inte sett detta hända?
    • Det är viktigt att vi agerar nu.
    • Följ med mig.
  4. Vad kallas de tre grundläggande delarna av en argumentation?
    • Intro, body, conclusion
    • Tes, argument, slutsats
    • Översikt, exempel, sammanfattning
  5. Vad kännetecknar en effektiv slutsats i en debattartikel?
    • Att den är kort och koncis
    • Att den upprepar huvudargumenten
    • Att den ger nya insikter eller en uppmaning
  6. Vilken funktion har en motargumentation i en debattartikel?
    • Att avfärda kritik
    • Att visa att man är medveten om motståndarsidan
    • Att alltid vara svag
  7. Vad är syftet med att använda statistik i argumentationen?
    • Att göra texten längre
    • Att öka trovärdigheten
    • Att förvirra läsaren
  8. Vad innebär “etos” i retorik?
    • Den känslomässiga appellen
    • Den etiska appellen
    • Den logiska appellen
  9. Vad är en debattartikel?
    • En artikel som presenterar fakta
    • En text som argumenterar för en viss ståndpunkt
    • En berättelse om personliga erfarenheter
  10. Vilken av följande är en vanlig stil i debattartiklar?
    • Objektiv och neutral
    • Subjektiv och personlig
    • Teknisk och akademisk

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
ArgumentEn åsiktEn påstående med stödEn känslomässig reaktion
RetorikKonsten att övertygaSpråkets grammatikEn typ av litteratur
TesEn slutsatsEn typ av argumentEn påstående som ska bevisas
MotargumentArgument som stödjer tesenArgument som motsäger tesenEn sammanfattning av argument
PathosKänslomässig appelLogisk resonemangEtisk ståndpunkt
SlutsatsEn inledningEn sammanfattning av argumentEn ny tes
BevisEn argumentationEn typ av faktaEn källa till information
PerspektivSynvinkelEn typ av argumentEn åsikt
AnalysStudera detaljerSammanfatta informationEn övergripande översikt
DebattEn diskussionEn föreläsningEn berättelse

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur en effektiv argumentation kan påverka läsarens åsikter. Ge exempel på hur känslor kan användas.
  2. Vilken roll spelar evidens i argumentationsanalys? Diskutera betydelsen av att använda trovärdiga källor.
  3. Reflektera över hur språkbruk kan påverka argumentationens effektivitet. Ge exempel på språkliga verktyg som används.
  4. Hur kan man kritiskt granska en debattartikel? Beskriv en metod för att analysera argumentationen.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygProcent av rätta svar (%)Antal poäng
E30%(17)
D50%(28)
C60%(33)
B80%(44)
A90%(50)