“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Språket i reklam och propaganda

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om språkanvändning i reklam och propaganda, samt deras förmåga att kritiskt granska och analysera språkliga budskap.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Språkets betydelse för att forma och påverka åsikter och beteenden.Eleven redogör översiktligt för hur olika budskap tas emot av en målgrupp.

(Gy11, Kursplan Svenska 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad definieras som reklam?
  2. Vilken funktion har propaganda i samhället?
  3. Vilken typ av språk används oftast i reklam?
  4. Vad är en målgrupp?
  5. Ge ett exempel på hur känslor används i reklam.
  6. Vilka är några vanliga tekniker inom propaganda?
  7. Vad menas med “call to action” i reklam?
  8. Hur skiljer sig reklam från journalistik?
  9. Vilken roll spelar design i reklam?
  10. Vad är en slogan?
  11. Hur kan reklam påverka konsumtionsbeteende?
  12. Vilken betydelse har sociala medier för reklam?
  13. Vad innebär etisk reklam?
  14. Vad är greenwashing?
  15. Ge ett exempel på en framgångsrik reklamkampanj.

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
ReklamEn typ av kommunikation för att sälja produkterEn form av konstEn nyhetsartikel
PropagandaInformation för att påverka åsikterEn typ av underhållningEn vetenskaplig rapport
MålgruppDen grupp som reklam riktas tillEn typ av produktEn samling av människor
KampanjEn organiserad insats för att påverkaEn typ av tävlingEn ny produktlansering
SloganEn kort och minnesvärd frasEn lång textEn typ av dikt
GreenwashingAtt ge en falsk bild av miljövänlighetAtt göra reklam för grönsakerAtt skapa en kampanj för att skydda miljön
Call to actionUppmaning till handlingEn typ av musikEn typ av film
Etisk reklamReklam som följer etiska riktlinjerReklam för etiska produkterReklam som är rolig
Känslomässig påverkanAtt använda känslor för att påverka människorAtt vara neutral i kommunikationAtt presentera fakta
TrovärdighetAtt vara pålitlig i sin kommunikationAtt vara snabbAtt vara rolig

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur reklam påverkar våra val som konsumenter. Vilka faktorer spelar in?
  2. Analysera ett reklambudskap. Vilka tekniker används för att påverka målgruppen?
  3. Reflektera över skillnaderna mellan reklam och propaganda. Kan de överlappa varandra?
  4. Vilka etiska aspekter bör beaktas när man skapar reklam? Ge exempel.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%(17)
D50%(28)
C60%(33)
B80%(44)
A90%(50)

“`