“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 2
Tema: Litteraturvetenskapliga metoder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Litteraturvetenskapliga begrepp som behövs för att på ett metodiskt och strukturerat sätt tala om och analysera skönlitteratur. Skönlitterära texters betydelsebärande skikt, innehållsmässiga såväl som formmässiga: tematik, motiv, metaforik, symbolik, rytm, meter och andra litterära verkningsmedel. Analys och tolkning av roman, novell, lyrik och dramatik. Jämförande analys av hur olika teman, till exempel familjen, döden, krig och naturen, har skildrats på olika sätt i skönlitterära verk från olika tider och kulturer. Olika grunder för tolkning och värdering av skönlitteratur. |
Eleven kan översiktligt redogöra för några viktiga litterära epoker och hur några representativa författare och verk från olika delar av världen kan knytas till dem. Dessutom ger eleven exempel på och resonerar översiktligt om epoktypiska stildrag i litteraturen. Eleven kan analysera och tolka läst prosa, lyrik och dramatik. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till litteraturvetenskap (10 min)
- Presentera temat litteraturvetenskap och dess betydelse.
- Diskutera centrala litteraturvetenskapliga begrepp som tema, motiv och stil.
- Ge exempel på skönlitterära verk att analysera.
- Informera om vad eleverna förväntas kunna efter lektionen.
2. Gemensam analys av skönlitterära verk (20 min)
- Dela in klassen i smågrupper för att diskutera ett valt verk.
- Ge varje grupp frågor att besvara om verket.
- Inkludera litteraturvetenskapliga begrepp i diskussionerna.
- Grupperna presenterar sina insikter för klassen.
3. Individuell skrivuppgift (15 min)
- Ge instruktioner för den individuella skrivuppgiften där eleverna ska välja ett verk och analysera det med litteraturvetenskapliga metoder.
- Förklara hur de ska använda kursens verktyg och begrepp.
- Fördela tid för frågor och feedback på uppgiften.
4. Avslutande diskussion (5 min)
- Sammanfatta dagens lärdomar och frågeställningar.
- Be eleverna reflektera över vad de lärt sig.
- Diskutera hur litteratur kan spegla samhälleliga förhållanden.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen.
- Litteraturvetenskapliga perspektiv: Genom att använda olika perspektiv, såsom feministiska eller postkoloniala, kan vi få en djupare insikt i verken.
- Skönlitterära verk: Utforska och analysera verk av kända författare genom tiderna och hur deras verk speglar deras epoker.
- Verktyg för analys: Förstå och använda litteraturvetenskapliga begrepp för att argumentera och analysera litteratur.
- Komparativ analys: Jämförelser mellan olika kulturer och tidsperioder i litteraturen ger ökad förståelse och insikt.
- Skapande av egna texter: Eleverna ska öva på att skriva egna litterära analyser och använda analytiska verktyg.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Tematik | De underliggande teman i ett litterärt verk, inklusive centrala idéer och budskap. | |
Motiv | Återkommande symboler eller teman i litterära verk som bidrar till analysen. | |
Retorik | Konsten att övertyga genom språk, vilket är centralt i litteratur- och publicistiska sammanhang. | Från grekiska ‘rhetorike’, vilket betyder “konst att tala.” |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar litteratur samhällsutvecklingen? Ge exempel.
- B. Vilka faktorer anser du påverkar en författares skrivande mest – kultur, samhälle eller individens livserfarenheter?
- C. På vilket sätt kan litteraturen vara ett spegelbild av samhället? Diskutera för- och nackdelar.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en presentation om ett valt litterärt verk. De ska analysera verket genom att använda litteraturvetenskapliga begrepp och förbereda en muntlig presentation för klassen. Varje grupp får använda olika multimediaverktyg för att illustrera sina analyser och resultat, vilket ger dem möjlighet att öva på både den muntliga och skriftliga framställningen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilka litterära verk har vi diskuterat idag? | Elevernas svar kan variera beroende på diskussionerna i klassen. |
Vad är ett centralt tema i ett av verken? | Exempelvis kärlek, ensamhet, död osv. |
Hur påverkar samhälle och kultur litteratur? | Genom att forma författarens perspektiv och tematik i verken. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja ett av de litterära verk som behandlats under lektionen och skriva en analys av verket med fokus på ett litteraturvetenskapligt perspektiv. De ska använda de begrepp som diskuterades i klassen och formulera en tes som de ska stödja med belägg från texten. Analysen ska vara mellan 2-3 sidor lång.
Citat
“Litteraturen är en spegel av samhället.” – Okänd Detta citat framhäver litteraturens funktion som en avbildning av samhälleliga tillstånd, där författarens verk ofta reflekterar aktuella frågor och kulturella kontexter.
“`