Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Litteraturvetenskapliga metoder
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för litteraturvetenskapliga metoder samt förmåga att analysera och tolka skönlitterära verk. Provets utformning syftar till att ge eleverna möjlighet att visa sina litterära och analytiska färdigheter genom olika typer av frågor och uppgifter.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Svenska och internationella författarskap, såväl kvinnliga som manliga, och skönlitterära verk från olika tider och epoker. | Eleven kan översiktligt redogöra för några viktiga litterära epoker och hur några representativa författare och verk från olika delar av världen kan knytas till dem. |
(Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken litterär epok kännetecknas av romantik?
- A) Renässansen
- B) Modernismen
- C) Realismen
- Vilken författare är känd för verket “Brott och straff”?
- A) Fjodor Dostojevskij
- B) Leo Tolstoj
- C) Anton Tjechov
- Vad kännetecknar en novell?
- A) Lång berättelse med många karaktärer
- B) Kort berättelse med en koncentrerad handling
- C) En typ av dikt
- Vilken stilfigur används när man ger mänskliga egenskaper till djur?
- A) Metafor
- B) Personifikation
- C) Simile
- Vem skrev “Det går an”?
- A) Karin Boye
- B) Gustaf Fröding
- C) Carl Jonas Love Almqvist
- Vilken litterär genre handlar om verkliga händelser?
- A) Fiktion
- B) Dokumentär
- C) Biografi
- Vad innebär “intertextualitet”?
- A) Relation mellan olika texter
- B) Analys av en enskild text
- C) En litterär stil
- Vilken författare är känd för sina existentialistiska verk?
- A) Jean-Paul Sartre
- B) Albert Camus
- C) Virginia Woolf
- Vilken litterär term används för en berättelse som har en moral?
- A) Allegori
- B) Parodi
- C) Satir
- Vad kallas en upprepning av ljud i början av ord?
- A) Allitteration
- B) Assonans
- C) Rytm
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Metafor | En jämförelse utan “som” | En liknelse | En typ av berättelse |
Symbol | En bokstav | En bild som representerar något | En karaktär i en berättelse |
Protagonist | Den som berättar en historia | Huvudkaraktären i en berättelse | En antagonist |
Genre | Typ av litteratur | En författare | En litterär analys |
Ironi | När något är precis som det verkar | När man säger motsatsen till vad man menar | En typ av humor |
Stilfigur | Konstgrepp inom litteraturen | En typ av bok | En litterär genre |
Tema | Huvudfrågan i en berättelse | En karaktärs utveckling | En litterär stil |
Litterär analys | En typ av berättelse | Att tolka och analysera texter | En sammanfattning av en bok |
Författarskap | En författares liv och verk | En typ av litteratur | En litterär genre |
Retorik | Studiet av argumentation | En typ av litteratur | En stilfigur |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur litteratur kan spegla samhället och dess värderingar. Ge exempel på verk som gör detta tydligt.
- Välj ett litterärt verk och analysera dess teman och motiv. Hur påverkar dessa läsarens förståelse av texten?
- Hur kan man använda litteraturvetenskapliga begrepp för att göra en djupare analys av en text? Ge konkreta exempel på begrepp och deras tillämpning.
- Resonera kring skillnader och likheter mellan olika litterära epoker. Vilka gemensamma drag kan identifieras och hur påverkar de litteraturen?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Poäng (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |