Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Språk och makt: språkets roll i samhället

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för språkets roll i samhället, hur språk kan användas för att påverka och vilka konsekvenser detta kan få. Provet syftar också till att uppmuntra kritisk analys av språkliga strategier och deras effekter på individ och samhälle.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Språkets betydelse i olika sammanhang och för olika syften.Eleven kan översiktligt redogöra för språkets funktioner i olika sammanhang.

(Gy11, Kursplan Svenska 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad innebär begreppet “språklig makt”?
    a) Att ha mycket att säga
    b) Att påverka andra genom språk
    c) Att kunna flera språk
  2. Vilket av följande är ett exempel på språkets funktion i samhället?
    a) Att underhålla
    b) Att informera
    c) Att kommunicera känslor
  3. Vad syftar “språkpolitik” på?
    a) Regler för språkbruk i offentliga sammanhang
    b) Utvecklingen av nya språk
    c) Språkets evolution
  4. Vilken av följande grupper påverkas mest av språklig diskriminering?
    a) Högutbildade
    b) Minoriteter
    c) Barn
  5. Vad är en sociolekt?
    a) Ett språk som används av en specifik yrkesgrupp
    b) Ett språk som används av en specifik åldersgrupp
    c) Ett språk som används av en specifik social grupp
  6. Vilket av följande uttryck är en metafor?
    a) “Han är en björn när han sover”
    b) “Solen skiner”
    c) “Katten är på bordet”
  7. Vad innebär “kodswitching”?
    a) Att byta språk mitt i en mening
    b) Att använda slang
    c) Att tala tyst
  8. Vilken term beskriver överenskommelsen om att ett visst språk ska användas i ett visst sammanhang?
    a) Språkstandard
    b) Språkregister
    c) Språkstruktur
  9. Vad kännetecknar ett formellt språk?
    a) Användning av slang
    b) Korrekt grammatik och ordförråd
    c) Personliga pronomen
  10. Vilka faktorer påverkar språkanvändning i olika kulturer?
    a) Ålder och utbildning
    b) Ekonomi och politik
    c) Både a och b
  11. Vad innebär “språkets funktion som identitetsmarkör”?
    a) Att ange nationalitet
    b) Att visa social status
    c) Att uttrycka kulturell tillhörighet
  12. Vilken typ av språk anpassar individer för olika sociala sammanhang kallas?
    a) Dialekt
    b) Idiolekt
    c) Sociolekt
  13. Vad är ett exempel på en språkvariant?
    a) Svensk dialekt
    b) Engelska
    c) Franska
  14. Vilka konsekvenser kan språklig makt ha för individer?
    a) Förbättrade karriärmöjligheter
    b) Exkludering från sociala grupper
    c) Både a och b
  15. Hur kan media påverka språkbruk?
    a) Genom att skapa nya trender
    b) Genom att standardisera språk
    c) Både a och b

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”

Ord/Begrepp123
SpråkpolitikRegler för språkanvändningUtveckling av nya språkSpråkets evolution
SociolektSpråkbruk i formella sammanhangSpråk anpassat efter social gruppSpråkbruk i informella sammanhang
KodswitchingByta språk mitt i en meningAnvändning av slangAtt prata tyst
MetaforDirekt jämförelseSpråklig bildÖverdrift
IdentitetsmarkörSpråkets användning för att visa social statusSpråkets användning för att uttrycka kulturell tillhörighetSpråkets användning för att definiera nationalitet
DialektSpråkvariant inom en regionStandardiserat språkSpråk utan variationer
SpråkregisterSpråkets funktion i olika sammanhangSpråkets grammatikSpråkets ordförråd
Språklig maktAtt kunna påverka med språkAtt uttrycka sig vältaligtAtt använda slang
Media och språkUtveckling av nya språkStandardisering av språkMedia påverkar inte språk
Formellt språkSpråk med slangKorrekt grammatikSka inte användas

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”

  1. Diskutera hur språklig makt kan påverka individens möjligheter i samhället. Ge exempel.
  2. Reflektera över språkets roll i sociala medier och hur det kan forma identiteter. Vilka effekter ser du?
  3. Analysera hur olika språkbruk kan leda till språklig diskriminering. Vad kan göras för att motverka detta?
  4. Utred vilket ansvar media har i att forma det offentliga språkbruket och dess påverkan på allmänheten.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygProcentPoäng
E30%(17)
D50%(28)
C70%(39)
B85%(47)
A90%(50)