Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 5

Tema: Skrivövningar: beskrivande texter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att formulera sig skriftligt på engelska genom att skapa beskrivande texter. Eleverna ska kunna använda ett varierat språk och strukturera sina texter på ett klart och tydligt sätt.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Innehåll och form i olika typer av fiktion.Eleven kan skriva en text i olika genrer och anpassa språket efter syfte och mottagare.

(Gy11, Kursplan Engelska 5)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken stil är vanligast för beskrivande texter?
    • A) Argumenterande
    • B) Informativ
    • C) Reflekterande
  2. Vad är syftet med en beskrivande text?
    • A) Att informera
    • B) Att övertyga
    • C) Att beskriva
  3. Vilket av följande är inte en del av textens struktur?
    • A) Inledning
    • B) Huvuddel
    • C) Sammanfattning
  4. Vilken av följande är en typ av beskrivande text?
    • A) Novell
    • B) Rapport
    • C) Blogginlägg
  5. Vilket språk är mest lämpligt i en beskrivande text?
    • A) Sakligt och neutralt
    • B) Personligt och känslomässigt
    • C) Fackspråkigt
  6. Vad är viktigt att tänka på när man beskriver en plats?
    • A) Att vara detaljerad
    • B) Att hålla sig kortfattad
    • C) Att använda många bilder
  7. Vilket av följande kan vara en del av en beskrivning?
    • A) Färger
    • B) Källor
    • C) Argument
  8. Vilken typ av ord används ofta i beskrivande texter?
    • A) Adjektiv
    • B) Verb
    • C) Adverb
  9. Vad bör man undvika i en beskrivande text?
    • A) Att vara subjektiv
    • B) Att ge detaljerade fakta
    • C) Att använda bilder
  10. Vilket av följande är ett bra exempel på inledning i en beskrivande text?
    • A) “Jag tycker att…”
    • B) “Denna plats är…”
    • C) “Forskning visar att…”

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
Beskrivande textText som ger detaljerad informationText som argumenterar för ett synsättText som berättar en historia
StrukturOrdens betydelseTextens uppbyggnadSpråkets stilbildning
AdjektivOrd som beskriver substantivOrd som beskriver verbOrd som beskriver känslor
InledningAvslutning av textenDet första stycket i textenDet sista stycket i texten
DetaljerAllmän informationNoggrann informationÖvergripande information
FiktivÄkta och verkligSkapad och påhittadGamla och traditionella
SpråkSätt att kommuniceraEnbart skriftEndast tal
Berättande textText som förklararText som berättar en historiaText som argumenterar
SammanfattningUpprepning av textenÖversikt över huvudpunkternaIngen information
SpråkregisterFormellt språkInformellt språkSpråkets stil och nivå

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera skillnaden mellan beskrivande och berättande texter. Vilka element är centrala för varje typ?
  2. Reflektera över vikten av att använda beskrivande språk i dina texter. Hur påverkar det läsarens upplevelse?
  3. Ge exempel på situationer där beskrivande texter är mer effektiva än andra texttyper. Varför?
  4. Analysera en beskrivande text (kan vara en text ni läst i skolan eller en egen). Vad fungerar bra och vad kan förbättras?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygProcent rättAntal poäng
E30%17 (inkl. 1 resonerande fråga)
D50%28 (inkl. 2 resonerande frågor)
C65%36 (inkl. 3 resonerande frågor)
B80%44 (inkl. 4 resonerande frågor)
A90%50 (inkl. 4 resonerande frågor)