Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Skrivövningar: beskrivande texter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att formulera sig skriftligt på engelska genom att skapa beskrivande texter. Eleverna ska kunna använda ett varierat språk och strukturera sina texter på ett klart och tydligt sätt.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Innehåll och form i olika typer av fiktion. | Eleven kan skriva en text i olika genrer och anpassa språket efter syfte och mottagare. |
(Gy11, Kursplan Engelska 5)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken stil är vanligast för beskrivande texter?
- A) Argumenterande
- B) Informativ
- C) Reflekterande
- Vad är syftet med en beskrivande text?
- A) Att informera
- B) Att övertyga
- C) Att beskriva
- Vilket av följande är inte en del av textens struktur?
- A) Inledning
- B) Huvuddel
- C) Sammanfattning
- Vilken av följande är en typ av beskrivande text?
- A) Novell
- B) Rapport
- C) Blogginlägg
- Vilket språk är mest lämpligt i en beskrivande text?
- A) Sakligt och neutralt
- B) Personligt och känslomässigt
- C) Fackspråkigt
- Vad är viktigt att tänka på när man beskriver en plats?
- A) Att vara detaljerad
- B) Att hålla sig kortfattad
- C) Att använda många bilder
- Vilket av följande kan vara en del av en beskrivning?
- A) Färger
- B) Källor
- C) Argument
- Vilken typ av ord används ofta i beskrivande texter?
- A) Adjektiv
- B) Verb
- C) Adverb
- Vad bör man undvika i en beskrivande text?
- A) Att vara subjektiv
- B) Att ge detaljerade fakta
- C) Att använda bilder
- Vilket av följande är ett bra exempel på inledning i en beskrivande text?
- A) “Jag tycker att…”
- B) “Denna plats är…”
- C) “Forskning visar att…”
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|---|---|---|---|
| Beskrivande text | Text som ger detaljerad information | Text som argumenterar för ett synsätt | Text som berättar en historia |
| Struktur | Ordens betydelse | Textens uppbyggnad | Språkets stilbildning |
| Adjektiv | Ord som beskriver substantiv | Ord som beskriver verb | Ord som beskriver känslor |
| Inledning | Avslutning av texten | Det första stycket i texten | Det sista stycket i texten |
| Detaljer | Allmän information | Noggrann information | Övergripande information |
| Fiktiv | Äkta och verklig | Skapad och påhittad | Gamla och traditionella |
| Språk | Sätt att kommunicera | Enbart skrift | Endast tal |
| Berättande text | Text som förklarar | Text som berättar en historia | Text som argumenterar |
| Sammanfattning | Upprepning av texten | Översikt över huvudpunkterna | Ingen information |
| Språkregister | Formellt språk | Informellt språk | Språkets stil och nivå |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera skillnaden mellan beskrivande och berättande texter. Vilka element är centrala för varje typ?
- Reflektera över vikten av att använda beskrivande språk i dina texter. Hur påverkar det läsarens upplevelse?
- Ge exempel på situationer där beskrivande texter är mer effektiva än andra texttyper. Varför?
- Analysera en beskrivande text (kan vara en text ni läst i skolan eller en egen). Vad fungerar bra och vad kan förbättras?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
| Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
|---|---|---|
| E | 30% | 17 (inkl. 1 resonerande fråga) |
| D | 50% | 28 (inkl. 2 resonerande frågor) |
| C | 65% | 36 (inkl. 3 resonerande frågor) |
| B | 80% | 44 (inkl. 4 resonerande frågor) |
| A | 90% | 50 (inkl. 4 resonerande frågor) |