Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Muntlig kommunikation: dialoger
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att delta i muntliga dialoger på engelska. Eleverna ska kunna kommunicera effektivt, anpassa språket efter olika situationer och visa förståelse för kulturella och sociala aspekter som påverkar kommunikationen.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv. | Eleven kan delta i samtal och diskussioner och uttrycka åsikter. |
(Gy11, Kursplan Engelska 5)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande alternativ beskriver en dialog bäst?
- A) En monolog
- B) Ett samtal mellan två eller flera personer
- C) En skriftlig rapport
- Vad är syftet med att ställa öppna frågor i en dialog?
- A) Att begränsa svaret
- B) Att uppmuntra till längre svar
- C) Att få ja- eller nej-svar
- Vilken roll spelar kroppsspråk i muntlig kommunikation?
- A) Det spelar ingen roll
- B) Det kan förstärka budskapet
- C) Det ersätter verbalt språk
- Vad innebär aktivt lyssnande?
- A) Att bara höra på vad som sägs
- B) Att förstå och återkoppla på det som sägs
- C) Att tänka på sitt eget svar medan den andra pratar
- Vilket av följande är ett exempel på en kulturell skillnad i kommunikation?
- A) Att alltid säga “tack”
- B) Att använda ögonkontakt på olika sätt
- C) Att hälsa med ett handslag
- Vilken typ av språk används oftast i en informell dialog?
- A) Formellt språk
- B) Vardags språk
- C) Akademiskt språk
- Vad innebär att anpassa språket i en dialog?
- A) Att använda samma språk hela tiden
- B) Att ändra ordval och stil beroende på publiken
- C) Att inte ändra något
- Vilket av följande är en viktig aspekt av att ge respons i en dialog?
- A) Att alltid hålla med
- B) Att ge konstruktiv feedback
- C) Att ignorera vad den andra säger
- Hur kan man visa intresse under en dialog?
- A) Genom att titta bort
- B) Genom att nicka och ställa frågor
- C) Genom att avbryta ofta
- Vad är en dialog?
- A) En skriven text
- B) Ett samtal mellan två eller flera personer
- C) En föreläsning
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|---|---|---|---|
| Dialog | En berättelse | En konversation | En monolog |
| Kroppsspråk | Gestik och mimik | En typ av musik | En form av skrift |
| Ögonkontakt | Att se på någon i ögonen | Att blunda | Att titta bort |
| Aktivt lyssnande | Att ignorera | Att förstå och reagera | Att avbryta |
| Kulturell skillnad | Skillnader i språk | Skillnader i traditioner | Skillnader i mat |
| Respons | Att svara på något | Att ignorera | Att avbryta |
| Vardags språk | Formellt språk | Det språk vi använder i vardagen | Akademiskt språk |
| Fråga | Att ge svar | Att ställa något | Att prata |
| Intresse | Att vara ointresserad | Att visa uppskattning | Att vara passiv |
| Anpassa språket | Att använda samma språk | Att ändra sitt språk beroende på situation | Att vara tyst |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Reflektera över hur kulturella skillnader kan påverka en dialog. Ge exempel på situationer där detta kan vara viktigt.
- Diskutera vikten av kroppsspråk i muntlig kommunikation. Hur kan det förstärka eller försvaga ett budskap?
- Hur kan man förbättra sina färdigheter i muntlig kommunikation? Vilka strategier kan användas för att bli mer effektiv i dialoger?
- Beskriv en situation där du har använt aktivt lyssnande. Hur påverkade det kommunikationen i den situationen?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
| Betyg | Procent | Poäng (antal rätt) |
|---|---|---|
| E | 30% | (17) |
| D | 40% | (22) |
| C | 50% | (28) |
| B | 75% | (41) |
| A | 90% | (50) |