“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Engelsk litteratur: enkla berättelser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll |
– Händelser och händelseförlopp. – Innehåll och form i olika typer av fiktion. – Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser. – Talad engelska och texter, förklarande, diskuterande och rapporterande texter. |
Betygskriterium (E) |
– Eleven lyssnar samt förstår och återger huvudinnehållet i tal och skrift. – Eleven kan formulera sig och kommunicera på engelska. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till enkla berättelser (10 min)
- Diskutera vad som kännetecknar en berättelse.
- Presentera exempel på enkla berättelser.
- Fråga eleverna om deras favoritberättelser.
- Läsning av utvalda berättelser (15 min)
- Låt eleverna läsa korta berättelser individuellt.
- Be eleverna notera viktiga händelser.
- Diskutera vad de har läst.
- Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i små grupper.
- Låt dem diskutera berättelsens tema och budskap.
- Ge varje grupp tid att redovisa sina tankar.
- Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen.
- Fråga eleverna vad de lärt sig.
- Ge dem tid att skriva ner sina tankar.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Berättelsens struktur. Förståelse för hur en berättelse är uppbyggd med början, mitt och slut.
- Karaktärer. Identifiera och diskutera huvudkaraktärer och deras utveckling genom berättelsen.
- Teman och budskap. Olika teman som kärlek, vänskap och motgångar i berättelser.
- Kulturella influenser. Hur berättelser speglar olika kulturer och samhällen.
- Kreativ skrivning. Förmågan att skapa egna berättelser utifrån givna teman.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Berättelse | En redogörelse för händelser. | |
Karaktär | Person som deltar i berättelsen. | |
Tema | Det centrala ämnet i en berättelse. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilken funktion har berättelsen i vår kultur och varför är den viktig?
- B. Hur kan berättelser förändra vårt sätt att se på världen?
- C. Är det någon berättelse som har påverkat ditt liv? Berätta varför.
Aktivitet
Eleverna får i denna aktivitet skapa en egen kort berättelse utifrån ett givet tema, som till exempel “en oväntad vänskap”. De får 30 minuter på sig att skriva och ska dela sina berättelser med en klasskamrat. Efter läsningen ska de ge varandra feedback på innehåll, struktur och budskap.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad handlar din favoritberättelse om? | |
Vilka teman återkommer i berättelsen? | |
Vem är din favoritkaraktär och varför? | |
Hur skulle du ändra slutet på berättelsen? | |
Vilken känsla vill du förmedla med din berättelse? |
Hemuppgift
Ett exempel på en hemuppgift kan vara att eleverna ska skriva en egen kort berättelse (minst 500 ord) om ett personligt minne, där de fokuserar på att använda sig av de berättelseformer som diskuterats i klassen.
Citat
“Berättelse är ett sätt att förstå världen.” – John Steinbeck Detta citat belyser vikten av berättelser i vårt liv och hur de hjälper oss att sätta saker i perspektiv.
“`