Prov. Engelska 6. Uttal: svårare ljudkombinationer. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 6

Tema: Uttal: svårare ljudkombinationer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och producera svårare ljudkombinationer i engelska, samt deras förmåga att kommunicera tydligt och korrekt i talad engelska.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Språkliga företeelser, däribland uttal, grammatiska strukturer och stavning i det språk eleverna möter. Eleven anpassar sitt uttal till regler för engelskt uttal i olika sammanhang.

(Gy11, Kursplan Engelska 6)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken av följande ljudkombinationer uttalas som “th” i “think”?
    A) /θ/
    B) /ð/
    C) /t/
  2. Hur uttalas “ough” i ordet “through”?
    A) /oʊ/
    B) /θruː/
    C) /ɔː/
  3. Vilket av följande ord har en “silent letter”?
    A) “honor”
    B) “honey”
    C) “happy”
  4. Vad innebär termen “diphthong”?
    A) En ljudkombination av två vokaler
    B) En enda vokal
    C) En konsonantljud
  5. Vilken av följande ljudkombinationer är en typ av “consonant cluster”?
    A) “bl” i “blue”
    B) “a” i “cat”
    C) “e” i “see”
  6. Vilket av följande ord uttalas med ett “schwa”-ljud?
    A) “banana”
    B) “cat”
    C) “dog”
  7. Vad kallas det när ett ljud påverkar ett annat ljud i en ordgrupp?
    A) Assimilation
    B) Dissimilation
    C) Elision
  8. Vilket av följande ord har en betoning på den andra stavelsen?
    A) “record” (noun)
    B) “record” (verb)
    C) “book”
  9. Vilken av följande konsonanter är nasala?
    A) /m/
    B) /b/
    C) /s/
  10. Vad är ett exempel på en frikativa ljud?
    A) /p/
    B) /b/
    C) /f/
  11. Hur uttalas “cough” i brittisk engelska?
    A) /kɒf/
    B) /kɔːf/
    C) /kæf/
  12. Vad kallas det när vokaler och konsonanter kombineras för att bilda ett ljud?
    A) Syllabification
    B) Phonemes
    C) Graphemes
  13. Vilket av följande ord innehåller en kort vokal?
    A) “seat”
    B) “sit”
    C) “sight”
  14. Hur uttalas “s” i “measure”?
    A) /s/
    B) /ʒ/
    C) /ʃ/
  15. Vilken av följande ljudkombinationer är en “glottal stop”?
    A) “uh-oh”
    B) “cat”
    C) “bat”

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Diphthong En ljudkombination av två vokaler En konsonantljud En enda vokal
Schwa Ett ljud som är tyst Ett neutralt vokalljud En konsonantkombination
Frikativa Ett ljud som produceras med stopp av luftflödet Ett ljud som produceras genom att luft flödar genom en smal öppning En vokal ljud
Assimilation Ändring av ett ljud till något liknande Att ta bort ljud Att kombinera ljud
Glottal stop En form av nasal ljud En paus i talet En konsonantkombination
Phoneme Den minsta enheten av ljud i ett språk En syllaba En vokal
Grapheme En bokstav eller en kombination av bokstäver som representerar ett ljud En ljudkombination En vokal ljud
Nasal Ett ljud som produceras med luftflöde genom näsan Ett tyst ljud Ett konsonant ljud
Consonant cluster En sekvens av vokaler En grupp av konsonanter En mening
Intonation Ändringar i tonhöjd under tal Betoning på en stavelse En ljudkombination

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur kulturella skillnader kan påverka uttal och språkbruk i engelska. Ge exempel från olika engelsktalande länder.
  2. Reflektera över hur du har utvecklat din egen förmåga att förstå och producera svåra ljudkombinationer i engelska. Vilka strategier har varit mest effektiva för dig?
  3. Analysera en specifik ljudkombination som du tycker är utmanande. Hur kan du träna på den för att förbättra ditt uttal?
  4. Diskutera vikten av korrekt uttal för att kunna kommunicera effektivt i olika sammanhang, särskilt i internationella miljöer.

Bedömning

Totalt antal poäng:

Betyg Minst % rätt Antal poäng
E 30% (15)
D 50% (25)
C 60% (30)
B 80% (40)
A 90% (45)

Modern Tillbaka-knapp