Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 6

Tema: Skrivövningar: argumenterande essäer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att formulera argumenterande texter på engelska. Eleverna kommer att få möjlighet att visa sina kunskaper i textstruktur, argumentationsteknik och språklig precision.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Argumenterande texter i olika former och sammanhang.Eleven kan med viss säkerhet formulera sig i skrift och anpassa språket efter syfte och mottagare.

(Gy11, Kursplan Engelska 6)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken av följande är en typ av argumenterande text?
    • A) Rapport
    • B) Novell
    • C) Essä
  2. Vad är en tes?
    • A) En slutsats
    • B) En åsikt som ska stödjas
    • C) Ett faktum
  3. Vilken av följande metoder används för att stärka ett argument?
    • A) Statistik
    • B) Berättelser
    • C) Båda ovanstående
  4. Vad innebär motargument?
    • A) Att stödja sin egen åsikt
    • B) Att bemöta motståndares åsikter
    • C) Att undvika konflikt
  5. Vilken struktur bör en argumenterande text ha?
    • A) Inledning, tes, argument, motargument, slutsats
    • B) Inledning, body, avslutning
    • C) Introduktion, exempel, sammanfattning
  6. Vilken stil är lämplig för en argumenterande essä?
    • A) Informell
    • B) Formell
    • C) Poetisk
  7. Vad är syftet med en argumenterande text?
    • A) Att informera
    • B) Att övertyga
    • C) Att underhålla
  8. Vilket av följande är viktigt i en argumentation?
    • A) Att ha många ord
    • B) Att ha tydlig struktur
    • C) Att vara kortfattad
  9. Vad kan vara en effekt av en stark argumentation?
    • A) Att övertyga läsaren
    • B) Att förvirra läsaren
    • C) Att inget händer
  10. Vilken av följande är en vanlig felkälla i argumentation?
    • A) Bias
    • B) Objektivitet
    • C) Tydlighet

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
ArgumentEn åsiktEn slutsatsEn bevisning
MotargumentEtt stöd för tesenEn åsikt emotEn slutsats
EssäEn fiktiv berättelseEn argumenterande textEn faktatext
TesEn åsikt som ska bevisasEn faktaEn frågeställning
StödargumentEtt argument motEn bevisning av tesEn svaghet i argument
DiskursEtt samtalEn texttypEn mediedebatt
RetorikKonsten att övertygaKonsten att skrivaKonsten att läsa
PersuasionAtt övertygaAtt informeraAtt underhålla
KällkritikAtt granska frågeställningarAtt värdera informationAtt skriva rapporter
ArgumentationsanalysAtt analysera argumentAtt formulera åsikterAtt skriva essäer

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera skillnaderna mellan en argumenterande text och en informativ text. Ge exempel och förklara varför dessa skillnader är viktiga.
  2. Reflektera över betydelsen av att bemöta motargument i en argumentation. Hur kan detta stärka din egen ståndpunkt?
  3. Vilka verktyg och tekniker kan användas för att förbättra en argumenterande text? Ge konkreta exempel.
  4. Hur kan du använda retoriska grepp för att förstärka dina argument? Diskutera och ge exempel på retoriska strategier.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygProcent rättAntal poäng
E30%(17)
D50%(28)
C60%(33)
B80%(44)
A90%(50)