Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 6
Tema: Skrivövningar: argumenterande essäer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att formulera argumenterande texter på engelska. Eleverna kommer att få möjlighet att visa sina kunskaper i textstruktur, argumentationsteknik och språklig precision.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Argumenterande texter i olika former och sammanhang. | Eleven kan med viss säkerhet formulera sig i skrift och anpassa språket efter syfte och mottagare. |
(Gy11, Kursplan Engelska 6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande är en typ av argumenterande text?
- A) Rapport
- B) Novell
- C) Essä
- Vad är en tes?
- A) En slutsats
- B) En åsikt som ska stödjas
- C) Ett faktum
- Vilken av följande metoder används för att stärka ett argument?
- A) Statistik
- B) Berättelser
- C) Båda ovanstående
- Vad innebär motargument?
- A) Att stödja sin egen åsikt
- B) Att bemöta motståndares åsikter
- C) Att undvika konflikt
- Vilken struktur bör en argumenterande text ha?
- A) Inledning, tes, argument, motargument, slutsats
- B) Inledning, body, avslutning
- C) Introduktion, exempel, sammanfattning
- Vilken stil är lämplig för en argumenterande essä?
- A) Informell
- B) Formell
- C) Poetisk
- Vad är syftet med en argumenterande text?
- A) Att informera
- B) Att övertyga
- C) Att underhålla
- Vilket av följande är viktigt i en argumentation?
- A) Att ha många ord
- B) Att ha tydlig struktur
- C) Att vara kortfattad
- Vad kan vara en effekt av en stark argumentation?
- A) Att övertyga läsaren
- B) Att förvirra läsaren
- C) Att inget händer
- Vilken av följande är en vanlig felkälla i argumentation?
- A) Bias
- B) Objektivitet
- C) Tydlighet
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|---|---|---|---|
| Argument | En åsikt | En slutsats | En bevisning |
| Motargument | Ett stöd för tesen | En åsikt emot | En slutsats |
| Essä | En fiktiv berättelse | En argumenterande text | En faktatext |
| Tes | En åsikt som ska bevisas | En fakta | En frågeställning |
| Stödargument | Ett argument mot | En bevisning av tes | En svaghet i argument |
| Diskurs | Ett samtal | En texttyp | En mediedebatt |
| Retorik | Konsten att övertyga | Konsten att skriva | Konsten att läsa |
| Persuasion | Att övertyga | Att informera | Att underhålla |
| Källkritik | Att granska frågeställningar | Att värdera information | Att skriva rapporter |
| Argumentationsanalys | Att analysera argument | Att formulera åsikter | Att skriva essäer |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera skillnaderna mellan en argumenterande text och en informativ text. Ge exempel och förklara varför dessa skillnader är viktiga.
- Reflektera över betydelsen av att bemöta motargument i en argumentation. Hur kan detta stärka din egen ståndpunkt?
- Vilka verktyg och tekniker kan användas för att förbättra en argumenterande text? Ge konkreta exempel.
- Hur kan du använda retoriska grepp för att förstärka dina argument? Diskutera och ge exempel på retoriska strategier.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
| Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
|---|---|---|
| E | 30% | (17) |
| D | 50% | (28) |
| C | 60% | (33) |
| B | 80% | (44) |
| A | 90% | (50) |