Lektion. Engelska 6. Kultur i engelskspråkiga länder. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Engelska 6

Tema:

Kultur i engelskspråkiga länder

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kommunikationens innehåll, teman, form och innehåll i film och skönlitteratur, samt kulturella, sociala, politiska och historiska förhållanden. Eleven kan delta i samtal och diskussioner om aktuella och bekanta ämnen, samt visa kännedom om kulturella och sociala förhållanden i olika sammanhang.

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till kulturer i engelsktalande länder (10 min)

  • Presentera syftet med lektionen och temat kultur.
  • Ge en översikt av engelskspråkiga länder och deras kulturella kännetecken.
  • Fråga eleverna om deras uppfattningar om kultur.
  • Introducera några centrala begrepp, t.ex. mångfald, tradition och modernitet.
  • Diskutera vikten av att förstå kulturella skillnader.

2. Gruppdiskussioner (20 min)

  • Dela in eleverna i grupper om 4-5 och tilldela varje grupp ett engelsktalande land.
  • Be grupperna att diskutera och lista unika kulturella inslag, t.ex. mat, traditioner, och sociala normer.
  • Gruppdiskussionerna kan leda till en presentation av deras fynd för klassen.
  • Samla all information på en gemensam whiteboard.
  • Förbered för nästa moment där presentationer görs.

3. Presentationer av grupper (15 min)

  • Varje grupp presenterar sina insikter kring sitt tilldelade land.
  • Uppmuntra frågor från klassen efter varje presentation.
  • Fokusera på att koppla diskussionerna till centrala kursmoment.
  • Anteckna intressanta punkter på tavlan för eventuell återkoppling senare.
  • Håll tiden så att alla grupper får möjlighet att presentera.

4. Reflektion och sammanfattning (5 min)

  • Sammanfatta lektionen och betona lärdomar.
  • Diskutera eventuella kulturella skillnader som har berört eleverna mest.
  • Betona vikten av öppenhet och förståelse för andra kulturer.
  • Fråga om några frågor kvarstår.
  • Ge en förhandsvisning av nästa lektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktiga kunskaper och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Engelsktalande kulturer. En översikt av de olika kulturerna i engelskspråkiga länder, inklusive traditioner, värderingar och livsstil. Det är viktigt för eleverna att förstå mångfalden och likheterna mellan kulturer.
  • Sociala normer i olika kulturer. Kulturella skillnader i social interaktion och kommunikation, inklusive artighetsformer och tystnadens betydelse.
  • Historiska förhållanden. Att förstå hur historiska händelser har format kulturen i engelsktalande länder, t.ex. kolonialismens påverkan.
  • Kulturella uttryck. Hur traditioner och kulturella uttryck förändras över tid och anpassas i en globaliserad värld.
  • Mångfald och identitet. Hur kulturell mångfald påverkar identitetsbildning och individer i ett samhälle.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Kultur Det sätt en grupp människor lever på, inklusive deras traditioner, tro, och normer. Från latin “cultura”, som betyder “bearbetning” eller “odling”.
Mångfald Variationen av olika typer av människor i en viss miljö. Kommer från latin “multus” (mycket) och “facere” (göra).
Tradition En handling eller sed som har överförts från generation till generation. Från latin “traditio”, som betydde “överföring”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad betyder kultur för dig, och hur anser du att det påverkar ditt liv?
  • B. Hur kan förståelse för andra kulturer bidra till en bättre värld?
  • C. Vilka utmaningar kan uppstå i mötet mellan olika kulturer, och hur kan vi hantera dessa?

Aktivitet

Som en del av lektionen kommer eleverna att delta i en “Kulturvandring”. Eleverna delas upp i grupper där de ansvarar för att skapa en kort film eller presentation om en kulturell aspekt av ett engelsktalande land. De ska inkludera specifika element som mat, festligheter, och sociala normer. Varje grupp får 30 minuter för att förbereda och 10 minuter för att presentera sina resultat. Det är ett utmärkt sätt att främja kreativitet och samarbete.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vilket land diskuterade ni i er grupp? Resultat från gruppens presentation.
2. Nämn en kulturell norm ni lärde er om? Gruppens insikter.
3. Hur ser ni på mångfald i kulturer? Elevernas åsikter.

Hemuppgift

Skriv en uppsats, 2-3 sidor lång, där du reflekterar över en kulturell aspekt du tycker är intressant från ett engelsktalande land. Diskutera hur denna aspekt ser ut i ditt eget liv eller kultur och jämför skillnader och likheter. Du kan använda exempel från lektionen eller egna erfarenheter.

Citat

”Culture is the widening of the mind and of the spirit.” – Jawaharlal Nehru, 1941. Detta citat belyser vikten av kultur i att forma vår världsbild och förståelse för varandra.

“`


Modern Tillbaka-knapp