Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 6. Skrivövningar: reflekterande texter. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Ämne: Engelska

Årskurs: Gymnasiet

Skapad för lektion: Skrivövningar: reflekterande texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll, åsikter, idéer och erfarenheter samt etiska och existentiella frågor. Teman, form och innehåll i film och skönlitteratur; samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden där engelska används.
Eleven kan uttrycka sig i skrift på engelska med en viss kontinuitet och tydlighet. Eleven kan även anpassa sin text till olika syften och mottagare.

[Gy11, Engelska 6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till reflekterande texter (15 min)
  • Presentera syftet med reflekterande texter.
  • Diskutera exempel på reflekterande skrivande.
  • Förklara skillnaden mellan reflekterande och andra texttyper.
  • Gå igenom strukturen för en reflekterande text.
2. Genomgång av teman (10 min)
  • Introducera teman som kan användas för skrivande.
  • Ge exempel på hur personliga erfarenheter kan knytas till temat.
  • Diskutera hur teman kan påverka tonen i texten.
  • Presentera inspirationskällor som kan användas vid skrivandet.
3. Skrivövning (15 min)
  • Låt eleverna välja ett tema för deras reflekterande text.
  • Ge eleverna tid att skriva en skiss eller första utkast till sin text.
  • Uppmuntra dem att använda personliga erfarenheter i sitt skrivande.
  • Ge stöd och feedback under skrivprocessen.
4. Presentation och diskussion (10 min)
  • Låt eleverna dela sina tankar och texter i små grupper.
  • Diskutera skillnader i stil och ämnesval mellan elevernas texter.
  • Be eleverna ge varandra konstruktiv feedback.
  • Samla in synpunkter och reflektera som en större grupp.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Reflekterande skrivhandlingar: Eleverna ska förstå hur man organiserar en reflekterande text, vilka element som är viktiga och hur man uttrycker sina känslor och tankar på ett strukturerat sätt.
  • Språkets funktioner: Elever ska lära sig att anpassa ordval och meningsbyggnad efter syfte och mottagare, samt att skapa en personlig stil.
  • Kritisk analys av texter: Eleverna ska kunna analysera och diskutera texter utifrån egna erfarenheter och åsikter, och utveckla sin förmåga till kritiskt tänkande.
  • Peer feedback: Hur ge och ta emot feedback på ett konstruktivt sätt för att förbättra sina texter.
  • Tematiskt skrivande: Lärandet ska inkludera användning av teman och ämnen som engagerar eleverna och stimulerar deras skrivande.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Reflektion Tänka tillbaka på händelser, tankar eller känslor för att förstå dem djupare. Från latinets “reflectere”, som betyder att “böja tillbaka”.
Kreativitet Förmågan att tänka ut nya och originella idéer eller lösningar. Från latinets “creare”, som betyder att “skapa”.
Argument En påstående eller en förklaring som stödjer en åsikt eller punkt. Från latinets “argumentum”, vilket betyder “bevis” eller “skäl”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar våra personliga erfarenheter sättet vi skriver på? Tänk på exempel från din egen skrivprocess.
  • B. Vilket ansvar har en skribent för att skildra sanningen i en reflekterande text?
  • C. Hur kan vi skapa en trygg miljö för feedback där alla känner sig bekväma att dela med sig av sina tankar och texter?

Aktivitet

Eleverna delas in i par där de presenterar sina reflekterande texter för varandra. Efter presentationen ger de konstruktiv kritik enligt en mall som läraren tillhandahåller. Detta gör att eleverna får praktisera sina färdigheter i både att ge och ta emot feedback, samtidigt som de utvecklar sina texter.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är en reflekterande text? En text där skribenten reflekterar över sina tankar och känslor kring ett ämne.
2. Vilka teman kan behandlas i reflekterande texter? Personliga upplevelser, sociala frågor, existentiella teman, mm.
3. Hur kan vi strukturera en reflekterande text? Inledning, kropp med reflekterande insikter, avslutning med sammanfattning.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflekterande text på minst två sidantal (A4), där de kopplar en personlig erfarenhet till ett aktuellt samhällsproblem eller en global fråga. De ska använda sig av de verktyg och insikter de har fått under lektionen för att utveckla sina tankar.

Citat

“We do not learn from experience… we learn from reflecting on experience.” – John Dewey, 1933 Detta citat belyser vikten av reflektion i lärandeprocessen och knyter an till syftet med att skriva reflekterande texter.

“`


Modern Tillbaka-knapp
×