“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Läsförståelse: nyhetsartiklar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser och förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där engelska används. | Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer, och uppfattar med viss säkerhet även underförstådd betydelse, i talat språk i relativt snabbt tempo och av avancerad karaktär. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till nyhetsartiklar (10 min)
- Diskutera vikten av nyhetsartiklar i dagens samhälle.
- Förklara strukturen och syftet med en nyhetsartikel.
- Ge exempel på olika typer av nyhetsartiklar.
- Be eleverna dela med sig av sina erfarenheter av att läsa nyheter.
- Genomgång av läsförståelsestrategier (15 min)
- Presentera olika strategier för hur man kan läsa och förstå nyhetsartiklar.
- Ge exempel på att identifiera huvudidéer och stödpunkter.
- Träna på att ställa frågor under läsning.
- Uppmana till att göra anteckningar vid läsning.
- Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper.
- Ge varje grupp en nyhetsartikel att diskutera.
- Be grupperna att identifiera huvudpunkterna och dela dem med klassen.
- Facilitera diskussionerna och ställ öppna frågor.
- Reflektion och avslutning (10 min)
- Be eleverna reflektera över vad de har lärt sig om att läsa nyhetsartiklar.
- Diskutera hur deras åsikter kan påverkas av olika nyhetskällor.
- Sammanfatta nyckelpunkterna i lektionen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Nyhetsartiklar och deras syffen: Förstå syftet med nyhetsartiklar som informativa texter i samhället. Diskutera hur de kan påverka opinioner och beslut.
- Textstruktur och stil: Lär dig olika skrivstilar som används i nyhetsartiklar, exempelvis hur rubriker och undertexter är viktiga för att fånga läsarens intresse.
- Källkritik: Betydelsen av att kritiskt granska källor, särskilt i en tid med misinformation.
- Aktuella frågor: Reflektera över och diskutera aktuella sociala och politiska frågor som tas upp i nyheter.
- Språkliga variationer: Kännedom om hur språket kan variera beroende på kulturella och geografiska skillnader i nyhetsrapportering.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Journalism | Yrket eller verksamheten att rapportera om nyheter och händelser. | Från franska “journalisme”, ursprung från “journal” som innebär dagbok eller rapport. |
Artikel | En specifik text eller rapport som ingår i en tidning eller tidskrift. | Från latin “articulus”, vilket betyder del eller stycke. |
Källa | Ursprunget till information eller nyhet; den person eller dokument som ger information. | Från latin “cālla”, som betyder väg eller led till något. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar nyhetsrapportering din uppfattning om viktiga ämnen i samhället?
- B. Vilken roll spelar sociala medier i dagens nyhetskonsumtion?
- C. Hur skulle du definiera objektivitet inom journalism?
Aktivitet
Eleverna delas in i par och får i uppgift att skriva en kort nyhetsartikel om en aktuell händelse de finner intressant. De ska använda lässtrategierna de lärt sig under lektionen och inkludera en rubrik, brödtext och eventuella citat. Artiklarna ska sedan presenteras för klassen och klasskamraterna kan ställa frågor och ge feedback.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är syftet med en nyhetsartikel? | Att informera läsarna om aktuella händelser. |
Vilka element är viktiga i en nyhetsartikel? | Rubrik, ingress, brödtext och källor. |
Hur kan man bedöma en nyhetsartikels pålitlighet? | Genom att kontrollera källan och jämföra med andra rapporter. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja en nyhetsartikel från en klar, pålitlig källa och skriva en sammanfattning av artikeln. De ska inkludera huvudpunkterna och deras egna reflektioner om ämnet som diskuteras i artikeln.
Citat
“Journalism is printing what someone else does not want printed. Everything else is public relations.” – George Orwell, 1946. Detta citat belyser journalistikens roll som en watchdog i samhället och vikten av att rapportera sanningen, även när det är obekvämt för vissa.
“`