Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Läsförståelse: Nyhetsartiklar
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att förstå och analysera nyhetsartiklar på engelska. Eleverna ska visa att de kan identifiera centrala teman, budskap och strukturer i de texter som presenteras, samt att de kan reflektera över innehållet och dess betydelse.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Aktuella händelser och sociala företeelser | Eleven kan läsa och förstå enkla och tydliga texter om aktuella händelser. |
(Gy11, Kursplan Engelska 5)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är huvudtemat i artikeln?
- A) Klimatförändringar
- B) Ekonomi
- C) Teknologi
- Vilken typ av artikel är det?
- A) Opinion
- B) Rapport
- C) Nyhetsartikel
- Vilket år publicerades artikeln?
- A) 2021
- B) 2023
- C) 2020
- Vem är författaren?
- A) En journalist
- B) En expert
- C) En politiker
- Vilket land handlar artikeln om?
- A) Sverige
- B) USA
- C) Storbritannien
- Vilken är den viktigaste slutsatsen i artikeln?
- A) Att agera snabbt
- B) Att vänta på mer information
- C) Att inte förändra något
- Vilken metod användes för att samla data?
- A) Intervjuer
- B) Enkäter
- C) Observationsstudier
- Vad är syftet med artikeln?
- A) Att underhålla
- B) Att informera
- C) Att övertyga
- Vem är målgruppen för artikeln?
- A) Allmänheten
- B) Forskare
- C) Politisk personal
- Vad var den största utmaningen som nämns i artikeln?
- A) Brist på resurser
- B) Motstånd från befolkningen
- C) Politisk oenighet
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Artikelförfattare | Person som skriver artikeln | En typ av statistik | En journalist som jobbar på TV |
Nyhetsrubrik | Huvudtext i en artikel | En sammanfattning av artikeln | En bild i artikeln |
Fakta | Sakligt bevis | En personlig åsikt | En känsla |
Åsikt | En personlig uppfattning | En allmän sanning | En vetenskaplig teori |
Sammanfattning | En kort översikt av texten | En detaljerad analys | En irrelevant del av texten |
Analys | Att granska information | Att skriva en ny text | Att skicka vidare artikeln |
Källa | Ursprung till information | En typ av artikel | En offentlig tjänst |
Upplysning | Information | En typ av nyhet | En känsla |
Debatt | Diskussion om olika åsikter | En typ av artikel | En journalistisk teknik |
Referens | Källa till information | En slutsats | En teori |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Vilken påverkan har nyhetsartiklar på samhällets åsikter och beslut? Diskutera med exempel från artiklar ni läst.
- Hur kan nyhetsartiklar bidra till att forma vår förståelse av världen? Ta upp både positiva och negativa aspekter.
- Vilka etiska överväganden bör journalister ha i åtanke när de skriver nyhetsartiklar? Reflektera över specifika fall.
- Hur skiljer sig nyhetsrapportering mellan olika länder och kulturer? Ge exempel på hur kulturella skillnader påverkar innehållet.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (15) |
D | 50% | (25) |
C | 60% | (30) |
B | 80% | (40) |
A | 90% | (45) |