“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Engelska 7
Tema: Kultur och samhälle i engelskspråkiga länder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kommunikationens innehåll: Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhällsoch arbetsliv. | Eleven diskuterar utförligt och nyanserat, på engelska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper. |
Kulturyttringar i samtiden och historien. Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt aktuella etiska och existentiella frågor i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. | I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven varierat, nyanserat, tydligt och strukturerat. Eleven formulerar sig även ledigt och med anpassning till syfte, mottagare och situation. |
Källa: [Gy11, Engelska 7]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till kultur och samhälle (10 min)
- Presentera temat och diskussionen kring kultur och samhälle.
- Definiera begreppen kultur och samhälle i engelskspråkiga länder.
- Diskutera varför detta är viktigt att studera.
- Exempel på aktuella händelser eller kulturella fenomen.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Indela eleverna i grupper för diskussion.
- Ge varje grupp ett specifikt ämne relaterat till kultur eller samhälle i engelskspråkiga länder.
- Varje grupp ska förbereda en kort presentation av sitt ämne.
- Diskussion kring skillnader och likheter mellan olika kulturer.
3. Presentationer (15 min)
- Låt varje grupp presentera sina diskussioner för klassen.
- Uppmuntra frågor och diskussioner efter varje presentation.
- Sammanfatta de viktigaste punkterna från varje presentation.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
- Sammanfatta lektionen.
- Be eleverna reflektera över vad de har lärt sig.
- Diskutera hur deras egna erfarenheter kopplar till det som har diskuterats.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:
- Kulturens definition: Förstå och diskutera olika aspekter av kultur, inklusive traditioner, normer och värderingar.
- Samhällsfrågor: Förmåga att analysera aktuella samhällsfrågor och hur de påverkar olika grupper i samhället.
- Engelskspråkiga kulturer: Jämförelser mellan olika engelskspråkiga länder och deras kulturella uttryck.
- Historiska perspektiv: Att koppla nutida kulturella och samhälleliga frågor till historiska händelser.
- Etik och värderingar: Diskutera etiska dilemman och olika värderingar i engelskspråkiga samhällen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kultur | Den samlade livsstilen, traditionerna och normerna inom en grupp. | Kommer från latinets “cultura”, som betyder “odling”. |
Samhälle | En grupp av individer som lever tillsammans i en organiserad gemenskap. | Ordet har sitt ursprung i gammalsvenska “samhal”, som antyder gemenskap. |
Tradition | En sed eller praxis som förs vidare genom generationer. | Kommer från latinets “traditio”, som betyder “överlämnande”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur formar kulturella normer våra åsikter och livsval?
- B. Vilken roll spelar historia i dagens samhälle och kultur?
- C. Hur påverkar globaliseringen kultur och samhälle i engelskspråkiga länder?
Aktivitet
Eleverna ska skapa en visuell presentation, exempelvis ett affisch eller en digital presentation, baserat på ett specifikt kulturellt fenomen i ett engelskspråkigt land. De ska inkludera viktiga fakta, bilder och en kort text som förklarar fenomenet samt dess betydelse för samhället. Presentationen ska diskuteras och frontas i klassen, vilket ger möjlighet för feedback och frågor.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad lärde du dig idag? | (Skriv ett kort svar) |
Vilket kulturfenomen intresserar dig mest? | (Skriv ett kort svar) |
Hur kan vi koppla detta till våra egna liv? | (Skriv ett kort svar) |
Hemuppgift
Studenterna ska välja en specifik kultur eller samhällsproblem i ett engelsktalande land och skriva en kort uppsats på 2 sidor A4 där de beskriver och analyserar detta. Uppsatsen ska innehålla en introduktion, en huvuddel och en slutsats, inklusive referenser till källor.
Citat
“Culture is the widening of the mind and of the spirit.” – Jawaharlal Nehru, 1948. Detta citat betonar vikten av kultur som en form av intellektuell och själslig utveckling, vilket passar bra med lektionens fokus på att utforska och förstå olika kulturer och samhällen.
“`