“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 7
Tema: Läsförståelse: klassisk litteratur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Teoretiska och komplexa ämnesområden, med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhälls- och arbetsliv. | Eleven visar grundläggande förståelse för klassisk litteratur och dess kontext. Eleven kan ge en översiktlig sammanfattning av huvudtemat i de lästa texterna. |
Samtida och äldre skönlitteratur inom olika genrer, till exempel dramatik. | Eleven kan identifiera och beskriva litterära verk, deras genrer och författare samt ge exempel på centrala teman och budskap. |
Strategier för att överblicka och strukturera innehåll från större textmängder eller längre sekvenser av talat språk. | Eleven kan tillämpa olika strategier för läsförståelse, till exempel sammanfatta och ställa frågor till texten. |
Denna lektionsplanering baseras på kursbeskrivningen för Engelska 7, som innehåller centrala innehållsområden relaterade till skönlitteratur och klassisk litteratur, och betygskriterierna för den gymnasiala nivån.
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till klassisk litteratur (10 min)
- Diskutera vad klassisk litteratur innebär.
- Gå igenom några exempel på klassiska verk och författare.
- Förklara varför dessa verk fortfarande är relevanta idag.
- Textläsning (20 min)
- Dela ut utdrag av ett klassiskt verk, t.ex. “Pride and Prejudice”.
- Låt eleverna läsa texten i par eller små grupper.
- Ge instruktioner om att identifiera huvudteman och karaktärer.
- Diskussion (15 min)
- Samla eleverna för en gemensam diskussion om texten.
- Fråga eleverna om deras intryck av karaktärerna.
- Diskutera hur tidens kontext påverkar berättelsen.
- Avslutning och sammanfattning (5 min)
- Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen.
- Ge eleverna en översikt av nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Klassiska verk: Eleverna ska bekanta sig med klassiska böcker och dramer, förstå deras betydelse och påverkan. Dessa verk speglar samhälleliga frågor och tidsanda.
- Litterära teman: Identifiera och diskutera teman som kärlek, klass och makt i klassisk litteratur och hur dessa kan relatera till samtiden.
- Analysmetoder: Eleverna lär sig olika metoder för att analysera litterära texter, inklusive tematisk och stilistisk analys.
- Kontextualisering: Förståelse för den historiska och kulturella kontext som klassiska verk skrevs inom och deras relevans idag.
- Diskussion och debatt: Träna på att formulera argument, stats för och emot olika synpunkter angående litteraturens inverkan.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Literature | Text som är skriven för att ge estetik eller informera, vanligtvis poetisk eller prosa. | Från latinets “literatura”, vilket betyder “bokstav” eller “skrivande”. |
Classic | Verk som är beprövat och som har stått sig över tid i litteraturen. | Från latinets “classicus”, vilket innebär “av högsta klass”. |
Theme | Huvididén eller ämnet som en historia kretsar kring. | Från grekiskans “thema”, som betyder “det som sätts” eller “tema”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar klassiska litterära teman vår förståelse av dagens samhälle? Ge exempel.
- B. Vilken betydelse har den kulturella och historiska kontexten för hur vi tolkar klassisk litteratur?
- C. Finns det några klassiska verk som du anser är förlegade? Varför eller varför inte?
Aktivitet
En intressant aktivitet kan vara att låta eleverna skriva ett kort reflekterande stycke om ett klassiskt verk som de läst. I detta stycke ska de diskutera ett specifikt tema, dess relevans och hur det kopplas till deras egna liv. Detta kan leda till en djupare förståelse för texten och dess kontext. Eleverna kan sedan dela sina tankar i par och diskutera skillnader och likheter i sina perspektiv.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är ett centralt tema i “Pride and Prejudice”? | Klasskillnad och dess påverkan på relationer. |
2. Vem är huvudpersonen i denna berättelse? | Elizabeth Bennet. |
3. Hur speglar tidsperioden i verket dagens samhälle? | Genom att diskutera fortfarande relevanta frågor om klass och genus. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en uppsats där de väljer ett klassiskt verk och analyserar ett av de centrala teman de identifierat. De ska också koppla det temat till nutida exempel eller frågor. Uppsatsen ska vara minst 2 sidor lång och inkludera referenser till verket samt annan relevant litteratur.
Citat
“Books are a uniquely portable magic.” – Stephen King, 2000. Detta citat understryker kraften i litteratur – dess förmåga att transportera och påverka läsaren, en central aspekt att utforska i studiet av klassisk litteratur.
“`