Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1a
Tema: Tal och räkning
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper inom temat tal och räkning. Eleverna ska kunna lösa matematiska problem, utföra beräkningar och tillämpa sina kunskaper i praktiska sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Matematiska begrepp som är relevanta för karaktärsämnen och yrkesliv. | Eleven kan utföra grundläggande matematiska beräkningar. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1a)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är ett exempel på ett primtal?
- A) 4
- B) 7
- C) 10
- D) 12
- Vad är resultatet av 15% av 200?
- A) 30
- B) 25
- C) 35
- D) 20
- Vilken formel används för att beräkna arean av en cirkel?
- A) A = πr²
- B) A = 2πr
- C) A = l × b
- D) A = r²
- Vad är 8 * (2 + 2)?
- A) 32
- B) 40
- C) 24
- D) 16
- Vad är 1000 delat med 25?
- A) 50
- B) 40
- C) 30
- D) 20
- Vilken av följande är en korrekt omvandling av 2,5 kg till gram?
- A) 250 g
- B) 2500 g
- C) 25 g
- D) 500 g
- Om x + 5 = 12, vad är värdet av x?
- A) 7
- B) 5
- C) 12
- D) 17
- Vad är medianen av talserien 3, 7, 5, 9, 1?
- A) 5
- B) 3
- C) 7
- D) 6
- Vad är 12% av 250?
- A) 25
- B) 30
- C) 35
- D) 20
- Vilket av följande uttryck representerar en linjär funktion?
- A) y = x²
- B) y = 2x + 3
- C) y = 3/x
- D) y = √x
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Procent | En del av ett helt | Ett helt tal | En form av bråk |
Primtal | Tal som kan delas med 1 och sig själv | Tal som är jämnt | Tal som är större än 10 |
Medelvärde | Det högsta talet i en serie | Summan av tal delat med antalet tal | Det lägsta talet i en serie |
Median | Det mittersta talet i en sorterad serie | Summan av tal | Det största talet |
Area | Yttermått av en yta | Omkrets av en yta | Volym av en yta |
Algebra | Matematik med bokstäver och siffror | En typ av geometri | Endast siffror |
Funktion | En relation mellan två variabler | En typ av ekvation | En konstant |
Variabel | En okänd storhet | Ett konstant värde | Ett tal |
Räknare | Verktyg för att räkna | En typ av linjal | En formel |
Geometri | Läran om former och storlekar | Matematik med enbart siffror | En typ av statistik |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv skillnaden mellan en linjär och en icke-linjär funktion. Ge exempel på var och en.
- Förklara hur du skulle lösa en praktisk uppgift som involverar procent, exempelvis att beräkna rabatter. Vilka steg tar du?
- Resonera kring varför det är viktigt att förstå matematisk grundkunskap i yrkeslivet. Ge tre exempel på situationer där detta är relevant.
- Diskutera vikten av att kunna hantera mätfel och felmarginaler i samband med praktiska mätningar. Hur kan detta påverka resultatet?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 50% | 28 |
C | 60% | 33 |
B | 80% | 44 |
A | 90% | 50 |