Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1a
Tema: Statistik: diagram och tabeller
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper inom statistik, särskilt deras förmåga att tolka och skapa diagram och tabeller. Genom provet ska eleverna visa sin förståelse för statistiska begrepp och metoder.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Exempel på hur några statistiska begrepp används i samhälle och yrkesliv, inklusive signifikans, korrelation, kausalitet, urvalsmetoder och felkällor. | Eleven kan använda och beskriva centrala statistiska begrepp. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1a)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket diagram används för att visa fördelningen av kategoriska data?
- A) Linjediagram
- B) Stapeldiagram
- C) Cirkeldiagram
- Vad kallas det när man beräknar medelvärdet av en uppsättning data?
- A) Median
- B) Varians
- C) Aritmetiskt medel
- Vilket av följande är en typ av spridningsmått?
- A) Standardavvikelse
- B) Medelvärde
- C) Typvärde
- Vad visar ett histogram?
- A) Sambandet mellan två variabler
- B) Frekvensfördelningen av kvantitativa data
- C) Kategoriska data
- Vilket begrepp beskriver skillnaden mellan det högsta och lägsta värdet i en datamängd?
- A) Range
- B) Varians
- C) Median
- Vilket diagram är bäst för att visa trender över tid?
- A) Stapeldiagram
- B) Linjediagram
- C) Cirkeldiagram
- Vad är syftet med att använda ett urval i statistiska undersökningar?
- A) Att spara tid och resurser
- B) Att få ett exakt värde
- C) Att eliminera felkällor
- Vad kallas den typ av diagram som visar andelar av ett helt?
- A) Linjediagram
- B) Cirkeldiagram
- C) Histogram
- Vilken typ av data representeras bäst av ett stapeldiagram?
- A) Kategoriska data
- B) Tidsseriedata
- C) Kontinuerliga data
- Vad innebär ett statistiskt samband?
- A) Att förändringar i en variabel alltid leder till förändringar i en annan
- B) Att variabler påverkar varandra
- C) Att det inte finns något samband mellan variabler
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Median | Det mittersta värdet i en sorterad lista | Det vanligaste värdet | Genomsnittet av alla värden |
Korrelation | En typ av spridning | En relation mellan två variabler | Ett mått på medelvärde |
Standardavvikelse | Skillnaden mellan max och min | Ett mått på hur mycket data sprider sig | Ett typvärde |
Frekvens | Antalet gånger ett värde förekommer | Det högsta värdet | Det lägsta värdet |
Outlier | En extrem avvikelse i data | Det genomsnittliga värdet | Ett medianvärde |
Statistik | Samling och analys av data | En enkel beräkning | En typ av diagram |
Sannolikhet | Chansen för en viss händelse att inträffa | En statistisk metod | En typ av data |
Diagram | Visuell representation av data | En typ av tabell | En enkel beräkning |
Tabell | En organiserad uppställning av data | Ett statistiskt resultat | En typ av diagram |
Kategoriska data | Data som kan delas in i grupper | Data i ordning | Data som är mätbara |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur man kan använda statistik för att fatta beslut i ett företag. Ge exempel på hur felkällor kan påverka resultaten.
- Förklara skillnaden mellan korrelation och kausalitet med hjälp av egna exempel. Varför är det viktigt att förstå dessa begrepp i statistisk analys?
- Resonera kring hur visualisering av data, som genom diagram och tabeller, kan underlätta förståelsen av komplex information. Ge exempel på situationer där detta kan vara användbart.
- Diskutera vikten av att välja rätt urval när man genomför en statistisk undersökning. Hur kan ett dåligt urval påverka resultaten?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 18 |
D | 50% | 24 |
C | 70% | 30 |
B | 80% | 36 |
A | 90% | 43 |