Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1a
Tema: Problemlösning: vardagsmatematik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att tillämpa matematiska kunskaper i praktiska och vardagliga situationer. Eleverna ska kunna lösa problem som involverar matematiska begrepp och metoder som är relevanta för deras framtida yrkesliv och studier.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Matematik inom karaktärsämnen och yrkesliv, exempelvis kostnadsberäkningar och hantering av enheter. | Eleven kan med viss säkerhet använda grundläggande matematiska metoder för att lösa problem. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1a)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är 15% av 200?
- Om en vara kostar 250 kr och det är 20% rabatt, hur mycket får man betala?
- Hur många liter vatten finns i 5 kubikmeter?
- En bil kör 120 km på en timme. Vad är bilens hastighet i m/s?
- Om en pizza kostar 80 kr och du köper 3, hur mycket kostar det totalt?
- Vad blir 25% av 400?
- En låda väger 2 kg. Hur mycket väger 5 sådana lådor?
- Om en resa kostar 1500 kr och du betalar 500 kr i förskott, hur mycket är kvar att betala?
- Vad är skillnaden mellan 700 och 450?
- Om ett paket kostar 150 kr och du har 200 kr, hur mycket pengar har du kvar efter köpet?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Procent | Del av helhet | En typ av valuta | En typ av bråk |
Kostnadsberäkning | Beräkning av intäkter | Beräkning av kostnader | Beräkning av vinst |
Vinstmarginal | Skillnaden mellan kostnad och intäkt | Totala intäkter | Totala kostnader |
Enhet | Mått på storlek | Typ av data | Typ av information |
Skala | Förhållande mellan verklighet och modell | En typ av graf | Ett matematiskt uttryck |
Uppskattning | Exakt beräkning | Grovt beräknad värde | Ingen beräkning |
Proportionalitet | Samband mellan två storheter | Samband mellan tre storheter | Ingen samband |
Avrundning | Att göra ett tal mindre | Att göra ett tal större | Att närma sig ett heltal |
Felmargin | Godkänt värde | Acceptabelt avvikelse | Exakt värde |
Mätning | En process för att bestämma kvantitet | En process för att jämföra | Ingen process |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur du kan använda procentberäkningar i ditt dagliga liv. Ge exempel på minst tre situationer.
- Hur kan kostnadsberäkningar påverka beslut i ett företag? Resonera kring olika aspekter.
- Förklara hur en felmarginal kan påverka en mätning och ge exempel på när detta kan vara viktigt.
- Beskriv hur du skulle gå tillväga för att göra en uppskattning av kostnader för en stor fest. Vilka faktorer skulle du beakta?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Rätt i procent | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17 poäng) |
D | 40% | (22 poäng) |
C | 50% | (28 poäng) |
B | 70% | (39 poäng) |
A | 90% | (50 poäng) |