“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1a
Tema: Bråk och decimaltal
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och färdigheter i att hantera bråk och decimaltal, samt deras förmåga att lösa problem relaterade till dessa matematiska koncept.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Matematisk hantering av bråk och decimaltal. | Eleven kan redogöra för och tillämpa grundläggande metoder för att räkna med bråk och decimaltal. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1a)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är ett bråk?
- A) 0.5
- B) 1/4
- C) 2
- Vilket av följande bråk är störst?
- A) 1/2
- B) 3/4
- C) 2/3
- Vad är 0.75 i bråkform?
- A) 3/4
- B) 1/2
- C) 7/10
- Om 1/3 av en pizza är kvar, hur mycket pizza har du i procent?
- A) 25%
- B) 33.33%
- C) 50%
- Vilket av följande är en decimal?
- A) 1/5
- B) 0.2
- C) 2/3
- Hur konverterar du 0.6 till bråkform?
- A) 3/5
- B) 6/10
- C) 2/3
- Vilket bråk är ekvivalent med 4/8?
- A) 1/2
- B) 2/3
- C) 3/4
- Vad är summan av 1/4 + 1/4?
- A) 1/2
- B) 1/4
- C) 3/4
- Vilken decimal motsvarar 3/5?
- A) 0.6
- B) 0.5
- C) 0.7
- Vad blir 25% av 80?
- A) 20
- B) 30
- C) 40
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord eller begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Bråk | En del av ett helt | En typ av decimal | En matematisk operation |
Decimal | Bråkform av hela tal | Tal som är delbart med 10 | En typ av procent |
Procent | Antal per 100 | Förhållande av ett helt | Decimal form av bråk |
Proportionalitet | Direkt relation mellan två storheter | En typ av statistik | Matematisk term för summation |
Faktorisering | Att dela upp ett uttryck | Att addera termer | Att multiplicera |
Summan | Resultatet av subtraktion | Resultatet av addition | Resultatet av multiplikation |
Skillnad | Resultatet av addition | Resultatet av subtraktion | Resultatet av multiplikation |
Multiplikation | Att addera flera gånger | Att subtrahera flera gånger | Att dela upp ett tal |
Division | Att dela ett tal med ett annat | Att addera två tal | Att subtrahera ett tal |
Beräkning | Att räkna ut ett resultat | Att addera tal | Att skriva ner siffror |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara skillnaden mellan bråk och decimaltal. Ge exempel på hur och när man kan använda båda i verkliga livet.
- Diskutera hur du skulle förklara bråk och decimaltal för en person som aldrig stött på dem förut. Vilka exempel skulle du använda?
- Ge exempel på situationer i yrkeslivet där det är viktigt att kunna hantera bråk och decimaltal. Hur påverkar det beslutsfattande?
- Resonera kring hur bråk och decimaltal kan kopplas till andra matematiska områden, som procent eller proportioner. Kan du se några samband?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Poäng (antal rätt) |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 65% | (36) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
“`