Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Matematik 1a

Tema: Potenser och rötter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om potenser och rötter, samt deras förmåga att tillämpa dessa matematiska koncept i praktiska och teoretiska sammanhang.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Motivering och hantering av räkneregler för potenser.Eleven hanterar ett omfattande antal procedurer och löser uppgifter av standardkaraktär med god säkerhet.

(Gy11, Kursplan Matematik 1a)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är \(2^3\)?
    A) 6
    B) 8
    C) 9
  2. Vilket av följande är en rot?
    A) \(x^2 = 4\)
    B) \(\sqrt{16}\)
    C) \(2^4\)
  3. Vad är \(5^0\)?
    A) 0
    B) 1
    C) 5
  4. Vilken är den andra roten av 25?
    A) 4
    B) 5
    C) 6
  5. Vad är \(3^2 \cdot 3^3\)?
    A) \(3^5\)
    B) \(3^6\)
    C) \(3^4\)
  6. Vad är \(\sqrt{a^2}\)?
    A) a
    B) \(-a\)
    C) \(a^2\)
  7. Hur många gånger är \(2^4\) större än \(2^2\)?
    A) 4
    B) 8
    C) 16
  8. Vilken av följande är en exponent?
    A) 2
    B) \(x\)
    C) 3
  9. Vad är värdet på \( \sqrt{9} + 2\)?
    A) 3
    B) 5
    C) 6
  10. Vad är \(4^{1/2}\)?
    A) 2
    B) 4
    C) 8
  11. Vad är \( (x^3)^{2} \)?
    A) \(x^5\)
    B) \(x^6\)
    C) \(x^9\)
  12. Vad är \(8^{1/3}\)?
    A) 2
    B) 3
    C) 4
  13. Hur skriver man \(x^4 \cdot x^5\) med en exponent?
    A) \(x^9\)
    B) \(x^{20}\)
    C) \(x^{2}\)
  14. Vad är \(\sqrt{25} + \sqrt{16}\)?
    A) 5
    B) 9
    C) 11
  15. Vad är \(10^{-1}\)?
    A) 10
    B) 0.1
    C) 1

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
PotenserMultiplikation av samma talDivision av olika talAddition av tal
RotEn del av ett talDet omvända av en potensSumman av tal
ExponentAntal gånger ett tal multiplicerasSumman av talSkillnaden mellan tal
KvadratrotEn rot som ger ett negativt talEn rot som ger ett positivt talEn rot av ett heltal
RäkneregelRegler för additionRegler för multiplikationRegler för exponenter
RadikalEn term med rötterEn term med potenserEn term utan variabler
Negativ exponentGer ett större talGer ett mindre talGer samma tal
FörändringsfaktorEn faktor som multiplicerarEn faktor som dividerarEn faktor som adderar
AlgebraStudiet av talStudiet av symbolerStudiet av grafer
PotensfunktionFunktion med rötterFunktion med potenserFunktion med summor

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Förklara hur räknereglerna för potenser fungerar och ge exempel.
  2. Diskutera skillnaderna mellan rötter och potenser. Hur används dessa i praktiska sammanhang?
  3. Gör en analys av hur man kan använda potenser i vardagliga situationer, ge minst två exempel.
  4. Reflektera över hur exponenter kan påverka resultatet i en beräkning och ge exempel på en situation där detta är viktigt.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%17
D50%28
C60%33
B80%44
A90%50