Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Matematik

Tema:

Algebraiska uttryck

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i att hantera algebraiska uttryck, inklusive faktorisering och multiplikation av uttryck, samt att förstå begreppet funktion och kunna representera funktioner på olika sätt.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Hantering av algebraiska uttryck, inklusive att faktorisera och multiplicera uttryck.Eleven hanterar grundläggande procedurer och löser uppgifter av standardkaraktär med tillfredsställande säkerhet.

(Gy11, Kursplan Matematik 1a)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är resultatet av \( 3x + 4x \)?
    1. 7x
    2. 12x
    3. 1x
  2. Vilket av följande uttryck är ett faktoriskt uttryck av \( x^2 – 9 \)?
    1. (x + 3)(x – 3)
    2. (x + 9)(x – 1)
    3. (x + 3)(x + 3)
  3. Vad är värdet av \( 2x + 3 \) när \( x = 2 \)?
    1. 7
    2. 10
    3. 5
  4. Vilket av följande är en linjär funktion?
    1. y = 2x + 1
    2. y = x^2 + 1
    3. y = 3/x
  5. Vad är den allmänna formen för ett linjärt uttryck?
    1. y = mx + b
    2. y = ax^2 + bx + c
    3. y = m/x
  6. Förenkla uttrycket \( 5(x + 2) – 3(x – 4) \).
    1. 2x + 26
    2. 8x + 10
    3. 8
  7. Vad är \( x \) om \( 2x – 5 = 9 \)?
    1. 7
    2. 2
    3. 17
  8. Vilket av följande uttryck är ett exponentiellt uttryck?
    1. 2^x
    2. 3x + 5
    3. x^2 + 1
  9. Vad är definitionsmängden för funktionen \( f(x) = 1/x \)?
    1. Alla reella tal utom 0
    2. Alla reella tal
    3. Bara positiva tal
  10. Vilket av följande beskriver en funktion?
    1. En relation där varje \( x \) har exakt ett \( y \)
    2. En relation där \( x \) kan ha flera \( y \)
    3. Ingen av ovanstående

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”

Ord/Begrepp123
AlgebraStudiet av matematiska symbolerEn specifik typ av funktionMetod för att lösa geometriska problem
FunktionEn operation på ett talEn relation mellan två mängderEn typ av ekvation
VariabelEtt konstant värdeEtt värde som kan ändrasEn typ av funktion
KoordinatsystemEn metod för att mäta tidEn grafisk representation av punkterEn typ av ekvation
ProportionalitetEn relation där två storheter är likaEn relation där en storhet ökar med en viss hastighetIngen av ovanstående
ExponentialfunktionFunktion där x är exponentFunktion med konstant lutningEn typ av linjär funktion
FaktoriseringAtt bryta ner ett uttryck i sina faktorerAtt kombinera flera termerAtt lösa en ekvation
EkvationEn matematisk satsEn likhet som innehåller en variabelEn typ av funktion
GraferVisuell representation av funktionerMatematisk beräkningEn typ av ekvation
TrekanterGeometriska figurer med tre sidorEn typ av funktionEn typ av ekvation

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”

  1. Förklara hur du kan faktorisera ett uttryck som \( x^2 – 4 \) och ge ett exempel på ett liknande uttryck.
  2. Diskutera skillnaden mellan linjära och icke-linjära funktioner. Ge exempel på var och en.
  3. Hur kan du använda algebraiska uttryck för att lösa praktiska problem? Ge ett exempel.
  4. Beskriv hur du skulle lösa en funktionell ekvation, till exempel \( f(x) = x^2 + 3x + 2 \), och diskutera stegen i din lösning.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygRätt (%)Poäng
E30%(17)
D60%(33)
C70%(39)
B80%(44)
A90%(50)