Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Matematik
Tema:
Algebraiska uttryck
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i att hantera algebraiska uttryck, inklusive faktorisering och multiplikation av uttryck, samt att förstå begreppet funktion och kunna representera funktioner på olika sätt.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Hantering av algebraiska uttryck, inklusive att faktorisera och multiplicera uttryck. | Eleven hanterar grundläggande procedurer och löser uppgifter av standardkaraktär med tillfredsställande säkerhet. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1a)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är resultatet av \( 3x + 4x \)?
- 7x
- 12x
- 1x
- Vilket av följande uttryck är ett faktoriskt uttryck av \( x^2 – 9 \)?
- (x + 3)(x – 3)
- (x + 9)(x – 1)
- (x + 3)(x + 3)
- Vad är värdet av \( 2x + 3 \) när \( x = 2 \)?
- 7
- 10
- 5
- Vilket av följande är en linjär funktion?
- y = 2x + 1
- y = x^2 + 1
- y = 3/x
- Vad är den allmänna formen för ett linjärt uttryck?
- y = mx + b
- y = ax^2 + bx + c
- y = m/x
- Förenkla uttrycket \( 5(x + 2) – 3(x – 4) \).
- 2x + 26
- 8x + 10
- 8
- Vad är \( x \) om \( 2x – 5 = 9 \)?
- 7
- 2
- 17
- Vilket av följande uttryck är ett exponentiellt uttryck?
- 2^x
- 3x + 5
- x^2 + 1
- Vad är definitionsmängden för funktionen \( f(x) = 1/x \)?
- Alla reella tal utom 0
- Alla reella tal
- Bara positiva tal
- Vilket av följande beskriver en funktion?
- En relation där varje \( x \) har exakt ett \( y \)
- En relation där \( x \) kan ha flera \( y \)
- Ingen av ovanstående
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Algebra | Studiet av matematiska symboler | En specifik typ av funktion | Metod för att lösa geometriska problem |
Funktion | En operation på ett tal | En relation mellan två mängder | En typ av ekvation |
Variabel | Ett konstant värde | Ett värde som kan ändras | En typ av funktion |
Koordinatsystem | En metod för att mäta tid | En grafisk representation av punkter | En typ av ekvation |
Proportionalitet | En relation där två storheter är lika | En relation där en storhet ökar med en viss hastighet | Ingen av ovanstående |
Exponentialfunktion | Funktion där x är exponent | Funktion med konstant lutning | En typ av linjär funktion |
Faktorisering | Att bryta ner ett uttryck i sina faktorer | Att kombinera flera termer | Att lösa en ekvation |
Ekvation | En matematisk sats | En likhet som innehåller en variabel | En typ av funktion |
Grafer | Visuell representation av funktioner | Matematisk beräkning | En typ av ekvation |
Trekanter | Geometriska figurer med tre sidor | En typ av funktion | En typ av ekvation |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”
- Förklara hur du kan faktorisera ett uttryck som \( x^2 – 4 \) och ge ett exempel på ett liknande uttryck.
- Diskutera skillnaden mellan linjära och icke-linjära funktioner. Ge exempel på var och en.
- Hur kan du använda algebraiska uttryck för att lösa praktiska problem? Ge ett exempel.
- Beskriv hur du skulle lösa en funktionell ekvation, till exempel \( f(x) = x^2 + 3x + 2 \), och diskutera stegen i din lösning.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Rätt (%) | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 60% | (33) |
C | 70% | (39) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |