Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Matematik 1b

Tema: Potenser och rötter

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper i hantering av potenser och rötter samt deras förmåga att lösa problem och resonera matematiskt kring dessa begrepp.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Motivering och hantering av räkneregler för potenser. Metoder för att lösa potensekvationer.Eleven hanterar grundläggande procedurer och löser uppgifter av standardkaraktär med tillfredsställande säkerhet, både utan och med digitala verktyg.

(Gy11, Kursplan Matematik 1b)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är värdet av \( 2^3 \)?
    • A) 6
    • B) 8
    • C) 4
  2. Vilken av följande är en korrekt räkneregel för potenser?
    • A) \( a^m \cdot a^n = a^{m+n} \)
    • B) \( a^m + a^n = a^{m+n} \)
    • C) \( a^m \cdot a^n = a^{m-n} \)
  3. Vad är roten ur 49?
    • A) 5
    • B) 6
    • C) 7
  4. Vilken av följande potenser är lika med 1?
    • A) \( 3^0 \)
    • B) \( 2^1 \)
    • C) \( 5^2 \)
  5. Vad är \( 4^{1/2} \)?
    • A) 2
    • B) 16
    • C) 8
  6. Vilket av följande uttryck är en potensekvation?
    • A) \( 2x + 3 = 7 \)
    • B) \( x^2 = 16 \)
    • C) \( 3x – 1 = 0 \)
  7. Vad är \( 10^{-2} \)?
    • A) 0.01
    • B) 100
    • C) 0.1
  8. Vad är \( 5^{3/2} \)?
    • A) 5
    • B) 25
    • C) \( 5\sqrt{5} \)
  9. Vad är värdet av \( (3^2)^3 \)?
    • A) 27
    • B) 81
    • C) 729
  10. Vad är \( \sqrt{a^2} \) när \( a \) är positiv?
    • A) -a
    • B) a
    • C) \( a^2 \)

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
PotensEn multiplikation av ett tal med sig självEn addition av ett talEn division av ett tal
RotEn funktion som visar hur mycket ett tal ökarEn operation som tar fram ett tal som multipliceras med sig självEn konstant
ExponentDet tal som visar hur många gånger en bas multipliceras med sig självDet slutgiltiga resultatet av en multiplikationEn konstant i en ekvation
BasDet tal som upphöjs i en potensDet tal som används i additionDet slutgiltiga svaret i en ekvation
RäkneregelEn regel för hur man kombinerar tal i en ekvationEn konstantEn variabel
PotensekvationEn ekvation där en potens är inblandadEn enkel additionEn variabel i en multiplikation
Räknarens ordningRegler för vilken ordning operationer ska görasEn konstant i en ekvationEn variabel
RötterEn operation för att få det ursprungliga talet från en potensEn konstant i en ekvationEn variabel
Exponentiell funktionEn funktion där variabeln är i exponentenEn enkel linjär funktionEn konstant funktion
LogaritmDet omvända av en exponentEn konstantEn variabel

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Förklara hur du kan lösa en potensekvation med hjälp av räkneregler. Ge ett exempel där du löser en sådan ekvation.
  2. Diskutera skillnaden mellan att använda positiva och negativa exponenter. Ge exempel på hur de påverkar värdet av ett tal.
  3. Hur kan du använda potenser i praktiska situationer, till exempel inom naturvetenskap eller ekonomi? Ge konkreta exempel.
  4. Beskriv hur du kan använda digitala verktyg för att lösa problem med potenser och rötter. Vilka program eller appar skulle du rekommendera?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%(17)
D50%(28)
C60%(33)
B80%(44)
A90%(50)