Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Matematik 1b

Tema: Sannolikhet: grundläggande begrepp

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av grundläggande begrepp inom sannolikhet, samt deras förmåga att tillämpa dessa begrepp i olika situationer. Det ska även ge insikt i elevernas förmåga att resonera kring sannolikheter och göra beräkningar med hjälp av dessa begrepp.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Sannolikhet och statistik, inklusive grundläggande sannolikhetsbegrepp och beräkning av sannolikhet.Eleven redogör för grundläggande sannolikhetsbegrepp och gör enkla beräkningar av sannolikhet.

(Gy11, Kursplan Matematik 1b)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är sannolikheten att få en sexa när du kastar en vanlig tärning?
  2. Om en påse innehåller 3 röda och 2 blå kulor, vad är sannolikheten att dra en röd kula?
  3. Vilken typ av sannolikhet används när vi beräknar chansen för ett specifikt utfall i ett spel?
  4. Om du kastar två tärningar, vad är sannolikheten att summan blir 7?
  5. Vad kallas det när sannolikheten för ett utfall beräknas baserat på historiska data?
  6. En lott har 100 nummer. Vad är sannolikheten att vinna om du väljer 1 nummer?
  7. Hur beräknar du den totala sannolikheten för flera oberoende händelser?
  8. Vad betyder termen “utfall” i en sannolikhetsberäkning?
  9. Om du har en 50% chans att vinna ett spel, vad betyder det i praktiken?
  10. Hur kan en sannolikhet skrivas i bråkform?
  11. Vad är skillnaden mellan teoretisk och empirisk sannolikhet?
  12. Vad innebär det att två händelser är oberoende?
  13. Hur påverkar antalet utfall sannolikheten för ett specifikt utfall?
  14. Vad är en sannolikhetsfördelning?
  15. Vad är en “slumptal” i sammanhanget av sannolikhet?

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
SannolikhetChansen för att något ska händaAntalet utfall i en händelseEn typ av matematik
UtfallResultatet av ett slumpmässigt försökEn planerad händelseEn matematisk modell
Oberoende händelserHändelser som påverkar varandraHändelser som inte påverkar varandraHändelser med samma sannolikhet
Teoretisk sannolikhetBeräknad sannolikhetObserverad sannolikhetChans att vinna
Empirisk sannolikhetBeräknad baserat på teoriBeräknad baserat på erfarenhetEn matematisk formel
SannolikhetsfördelningBeskriver hur sannolikheter är fördeladeBeräknar medelvärdenEn typ av statistik
SlumptalTal som är slumpmässigt valdaTal som är förutbestämdaTal från en formel
ChansEn säker händelseEn osäker händelseEn möjlighet att något händer
StatistikStudiet av dataBeräkning av sannolikhetEn typ av medelvärde
BeräkningAtt lösa matematiska problemAtt observera resultatAtt samla in data

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur sannolikhet kan påverka våra beslut i vardagen. Ge exempel på situationer där du har använt sannolikhetsbedömning.
  2. Reflektera över skillnaden mellan teoretisk och empirisk sannolikhet. Vilken typ anser du är mer pålitlig och varför?
  3. Beskriv hur du skulle använda sannolikhet i ett verkligt scenario, till exempel i spel eller sport. Vad skulle du tänka på?
  4. Hur kan vi använda statistik för att förbättra vår förståelse av sannolikhet och dess tillämpning? Ge exempel på data som kan vara användbar.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygsnivåProcent rättAntal poäng
E30%(17)
D40%(22)
C50%(28)
B70%(39)
A90%(50)