Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Matematik 1b

Tema: Geometriska satser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för geometriska satser samt deras förmåga att tillämpa dessa i praktiska och teoretiska situationer. Provets utformning syftar till att både utmana och stödja elevernas matematiska resonemang och problemlösningsförmåga.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Geometriska objekt och deras inbördes relationer. Avbildning och konstruktion av geometriska objekt.Eleven hanterar ett omfattande antal procedurer och löser uppgifter av standardkaraktär med god säkerhet, både utan och med digitala verktyg.

Källa: (Gy11, Kursplan Matematik 1b)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är summan av inre vinklarna i en triangel?
    a) 90 grader
    b) 180 grader
    c) 360 grader
  2. Vilken sats används för att beräkna längden av en sida i en rätvinklig triangel?
    a) Pythagoras sats
    b) Trigonometriska funktioner
    c) Likformighet
  3. Vad kallas en triangel med alla sidor lika?
    a) Rätvinklig
    b) Likbent
    c) Liksidig
  4. Vilket av följande är ett exempel på en geometrisk regel?
    a) Om två sidor i en triangel är lika, så är vinklarna mittemot också lika.
    b) Om en triangel har en rät vinkel, så är den likbent.
    c) Om en triangel är liksidig, så är alla vinklar 90 grader.
  5. Vad kallas den punkt där mittpunkterna på en triangels sidor möts?
    a) Centroid
    b) Ortocentrum
    c) Circumcentrum
  6. Om en cirkel har radien 5 cm, vad är dess omkrets?
    a) 10π cm
    b) 5π cm
    c) 20π cm
  7. Vilken formel används för att beräkna arean av en cirkel?
    a) A = πr^2
    b) A = 2πr
    c) A = r^2
  8. Vad är en parallellogram?
    a) En fyrhörning med alla sidor lika
    b) En fyrhörning med två par parallella sidor
    c) En fyrhörning med rät vinklar
  9. Vad är sin(v) i en rätvinklig triangel?
    a) Motstående sida / Hypotenusa
    b) Närliggande sida / Hypotenusa
    c) Motstående sida / Närliggande sida
  10. Vilka tre vinklar kan en triangel ha?
    a) 30, 60, 90 grader
    b) 90, 45, 45 grader
    c) 45, 45, 90 grader
  11. Vilken av följande påståenden är falskt?
    a) En kvadrat är en typ av rektangel.
    b) En rektangel har alltid lika långa sidor.
    c) En parallellogram kan ha rätvinklar.
  12. Vad är ett exempel på en konvex polygon?
    a) En triangel
    b) En stjärnformad polygon
    c) En rektangel
  13. Vad kallas en linje som delar en vinkel i två lika delar?
    a) Bisektris
    b) Median
    c) Höjd
  14. Vilka är de inre vinklarna i en regelbunden hexagon?
    a) 120 grader
    b) 140 grader
    c) 150 grader

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord eller begrepp123
HypotenusaDen kortaste sidan i en rätvinklig triangelDen längsta sidan i en rätvinklig triangelEn av de vinklar som är rät
Rätvinklig triangelEn triangel med en 90-graders vinkelEn triangel med alla sidor olikaEn triangel utan rät vinkel
CirkelEn mängd punkter som har samma avstånd från en given punktEn polygon med tre sidorEn fyrhörning med lika långa sidor
ParallellogramEn fyrhörning med alla sidor likaEn fyrhörning med två par parallella sidorEn fyrhörning med rät vinkel
MedianEn linje som delar en vinkel i två lika delarEn linje som delar en triangel i två lika stora områdenEn linje som är parallell med en av triangelns sidor
AreaYtan av en geometrisk figurOmkretsen av en geometrisk figurVinkeln i en geometrisk figur
VolymYtan av en tredimensionell figurUtrymmet inne i en tredimensionell figurVinklarna i en tredimensionell figur
SymmetriEn egenskap där en figur är identisk på båda sidor om en linjeEn egenskap där en figur har olika sidorEn egenskap där en figur är rund
PolygonEn form med runda sidorEn form med raka sidorEn form med en sida

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Förklara Pythagoras sats och ge ett exempel på hur den kan användas i praktiken. Diskutera även dess begränsningar.
  2. Använd geometriska satser för att visa hur du kan bevisa att två trianglar är lika. Beskriv stegen i din bevisföring.
  3. Diskutera betydelsen av att förstå geometriska satser i vardagen, ge minst tre exempel där dessa tillämpningar är relevanta.
  4. Reflektera över hur digitala verktyg kan hjälpa till att visualisera geometriska koncept. Ge konkreta exempel på program eller appar och dess användning.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygsnivåAndel rätt (%)Antal poäng
E30%(17)
D50%(28)
C60%(33)
B75%(41)
A90%(50)