Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1c
Tema: Algebra: variabler och ekvationer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom algebra, specifikt hantering av variabler och ekvationer. Genom provet ska eleverna visa sin förmåga att lösa algebraiska problem och förstå grundläggande begrepp relaterade till funktioner och ekvationer.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Hantering av formler och algebraiska uttryck, inklusive att faktorisera och multiplicera uttryck. | Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1c)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är värdet av x i ekvationen 2x + 3 = 11?
- 4
- 3
- 5
- Vilken av följande är en korrekt faktoriserad form av x^2 – 9?
- (x – 3)(x + 3)
- (x – 9)(x + 1)
- (x + 3)(x + 3)
- Vad är definitionsmängden för funktionen f(x) = 1/(x – 2)?
- {x | x ≠ 2}
- {x | x > 2}
- {x | x < 2}
- Vilken av följande ekvationer representerar en linjär funktion?
- y = 2x + 3
- y = x^2 + 3
- y = 3/x
- Vad är lösningen till ekvationen 3x = 12?
- 4
- 3
- 5
- Om f(x) = 3x + 2, vad är f(4)?
- 14
- 20
- 10
- Vad är värdet av 2^3?
- 6
- 8
- 4
- Vilken typ av funktion är f(x) = x^3?
- Polynomfunktion
- Exponentialfunktion
- Linjär funktion
- Skillnaden mellan 3x + 5 och 2x + 1 är vad?
- x + 4
- x + 6
- x + 5
- Vad är det kvadratiska uttrycket för (x + 2)(x – 3)?
- x^2 – x – 6
- x^2 – x + 6
- x^2 + x – 6
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|---|---|---|---|
| Variabel | En konstant värde | En symbol som representerar ett okänt värde | En typ av ekvation |
| Ekvation | En liknelse mellan två uttryck | En formel för att beräkna värden | En typ av funktion |
| Funktion | En relation mellan variabler | En konstant | En typ av olikhet |
| Koordinatsystem | En grafisk representation av data | Ett sätt att lösa ekvationer | En metod för att beräkna medelvärden |
| Faktorisera | Att dela upp ett uttryck till en produkt | Att addera två termer | Att subtrahera värden |
| Exponentialfunktion | En funktion där variabeln är exponenten | En linjär funktion | En konstant funktion |
| Linjära ekvationer | Ekvationer av första graden | Ekvationer av andra graden | Ekvationer utan lösning |
| Räta linjens ekvation | y = mx + b | y = ax^2 + bx + c | y = a/x |
| Definitionsmängd | Set av alla möjliga utdata | Set av alla möjliga indata | Set av alla reella tal |
| Värdemängd | Set av alla möjliga utdata | Set av alla möjliga indata | En konstant |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera skillnaderna mellan linjära och exponentiella funktioner. Ge exempel på situationer där man skulle använda var och en av dem.
- Förklara hur du skulle lösa en ekvation med flera variabler. Ge ett exempel och visa stegen i din lösning.
- Resonera kring hur faktorisering kan användas för att lösa polynomliknande ekvationer. Använd exempel för att förtydliga.
- Analys av förändringsfaktorer i en given funktion, förklara hur dessa påverkar grafens lutning och form. Ge ett konkret exempel.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
| Betyg | Rätt procent | Antal poäng |
|---|---|---|
| E | 30% | (17) |
| D | 50% | (28) |
| C | 70% | (39) |
| B | 85% | (47) |
| A | 90% | (50) |