Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1c
Tema: Algebra: variabler och ekvationer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom algebra, specifikt hantering av variabler och ekvationer. Genom provet ska eleverna visa sin förmåga att lösa algebraiska problem och förstå grundläggande begrepp relaterade till funktioner och ekvationer.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Hantering av formler och algebraiska uttryck, inklusive att faktorisera och multiplicera uttryck.Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet.

(Gy11, Kursplan Matematik 1c)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är värdet av x i ekvationen 2x + 3 = 11?
    1. 4
    2. 3
    3. 5
  2. Vilken av följande är en korrekt faktoriserad form av x^2 – 9?
    1. (x – 3)(x + 3)
    2. (x – 9)(x + 1)
    3. (x + 3)(x + 3)
  3. Vad är definitionsmängden för funktionen f(x) = 1/(x – 2)?
    1. {x | x ≠ 2}
    2. {x | x > 2}
    3. {x | x < 2}
  4. Vilken av följande ekvationer representerar en linjär funktion?
    1. y = 2x + 3
    2. y = x^2 + 3
    3. y = 3/x
  5. Vad är lösningen till ekvationen 3x = 12?
    1. 4
    2. 3
    3. 5
  6. Om f(x) = 3x + 2, vad är f(4)?
    1. 14
    2. 20
    3. 10
  7. Vad är värdet av 2^3?
    1. 6
    2. 8
    3. 4
  8. Vilken typ av funktion är f(x) = x^3?
    1. Polynomfunktion
    2. Exponentialfunktion
    3. Linjär funktion
  9. Skillnaden mellan 3x + 5 och 2x + 1 är vad?
    1. x + 4
    2. x + 6
    3. x + 5
  10. Vad är det kvadratiska uttrycket för (x + 2)(x – 3)?
    1. x^2 – x – 6
    2. x^2 – x + 6
    3. x^2 + x – 6

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
VariabelEn konstant värdeEn symbol som representerar ett okänt värdeEn typ av ekvation
EkvationEn liknelse mellan två uttryckEn formel för att beräkna värdenEn typ av funktion
FunktionEn relation mellan variablerEn konstantEn typ av olikhet
KoordinatsystemEn grafisk representation av dataEtt sätt att lösa ekvationerEn metod för att beräkna medelvärden
FaktoriseraAtt dela upp ett uttryck till en produktAtt addera två termerAtt subtrahera värden
ExponentialfunktionEn funktion där variabeln är exponentenEn linjär funktionEn konstant funktion
Linjära ekvationerEkvationer av första gradenEkvationer av andra gradenEkvationer utan lösning
Räta linjens ekvationy = mx + by = ax^2 + bx + cy = a/x
DefinitionsmängdSet av alla möjliga utdataSet av alla möjliga indataSet av alla reella tal
VärdemängdSet av alla möjliga utdataSet av alla möjliga indataEn konstant

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera skillnaderna mellan linjära och exponentiella funktioner. Ge exempel på situationer där man skulle använda var och en av dem.
  2. Förklara hur du skulle lösa en ekvation med flera variabler. Ge ett exempel och visa stegen i din lösning.
  3. Resonera kring hur faktorisering kan användas för att lösa polynomliknande ekvationer. Använd exempel för att förtydliga.
  4. Analys av förändringsfaktorer i en given funktion, förklara hur dessa påverkar grafens lutning och form. Ge ett konkret exempel.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygRätt procentAntal poäng
E30%(17)
D50%(28)
C70%(39)
B85%(47)
A90%(50)