Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 2b

Tema: Upplysningens vetenskapliga revolution

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för den vetenskapliga revolutionen under upplysningen samt hur dessa förändringar påverkade samhället, kulturen och individen. Eleverna ska kunna relatera historiska händelser och idéer till nutida kontexter.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Tematiska fördjupningar kring historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen ur ett kulturhistoriskt perspektiv, till exempel idéströmningar, mentaliteter och världsbilder.Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem.

(Gy11, Kursplan Historia 2b)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket århundrade inträffade den vetenskapliga revolutionen?
    • A) 15-talet
    • B) 16-talet
    • C) 17-talet
    • D) 18-talet
  2. Vem anses vara grundare av den moderna vetenskapliga metoden?
    • A) Galileo Galilei
    • B) Isaac Newton
    • C) Francis Bacon
    • D) René Descartes
  3. Vad var en av de största konsekvenserna av den vetenskapliga revolutionen?
    • A) Förändringar i konst
    • B) Utveckling av demokrati
    • C) Förbättrad medicin
    • D) Ökad religiös makt
  4. Vilket verk publicerade Isaac Newton?
    • A) Principia Mathematica
    • B) Dialoger om de två system
    • C) Om människan
    • D) Den sociala kontraktet
  5. Vilken idé framhöll Copernicus?
    • A) Jorden är centrum av universum
    • B) Solen är centrum av universum
    • C) Månen påverkar tidvattnet
    • D) Stjärnorna är fasta
  6. Vad beskrev Galileos observationer av himlakroppar som revolutionerade astronomin?
    • A) Att stjärnor är gjorda av gas
    • B) Att Jupiter har månar
    • C) Att jorden är platt
    • D) Att Saturnus har ringar
  7. Vilken uppfinning var avgörande för spridningen av kunskap under upplysningen?
    • A) Boktryckarkonsten
    • B) Datorn
    • C) Mikroskopet
    • D) Teleskopet
  8. Vilket begrepp beskriver den idé att kunskap ska baseras på observation och experiment?
    • A) Rationalism
    • B) Empirism
    • C) Idealism
    • D) Positivism
  9. Vem var filosofen som försvarade frihet och jämlikhet under upplysningen?
    • A) Voltaire
    • B) Montesquieu
    • C) Rousseau
    • D) Locke
  10. Vad syftade upplysningen på i förhållande till samhällets organisation?
    • A) Absolut monarki
    • B) Demokratisk styrelse
    • C) Teokrati
    • D) Feodalism

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
EmpirismTeori om att kunskap kommer från erfarenhetTro på förnuftet som enda väg till sanningÖvertygelse om att allt är relativt
RationalismTro på förnuftet som enda väg till sanningTeori om att kunskap kommer från erfarenhetÖvertygelse om att allt är relativt
UpplysningPeriod präglad av förnuft och vetenskapEn typ av litteraturEn konstform
Scientific MethodSystematiskt tillvägagångssätt för att undersökaEn typ av filosofiEn litterär genre
HumanismInriktning som fokuserar på människans värdeTro på gudarInriktning som fokuserar på djurens rättigheter
DogmatismÖppenhet för nya idéerTro på fasta sanningarKritiskt tänkande
AbsolutismPolitisk teori som ger makt till en kungMaktdelning mellan fleraDemokratisk styrelse
KällkritikBedömning av källors trovärdighetTro på det som står i böckerForskningens bevis
MaterialismTro på att endast fysiska ting existerarTro på det andligaTro på samhällets värderingar
Induktiv metodUtgår från specifika observationer till allmänna slutsatserUtgår från allmänna teorier till specifika observationerIngen av ovanstående

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur den vetenskapliga revolutionen förändrade synen på människans plats i universum. Vilka konsekvenser fick detta för samhället och religionsutövelsen?
  2. Reflektera över hur upplysningens idéer om frihet och jämlikhet kan kopplas till dagens samhälle. Finns det fortfarande motstånd mot dessa idéer?
  3. Vilken roll spelade kvinnor under upplysningen och den vetenskapliga revolutionen? Ge exempel på kvinnor som bidrog till dessa rörelser.
  4. Hur har betydelsen av vetenskap och förnuft förändrats i dagens samhälle? Diskutera om det finns paralleller till upplysningens tid.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygProcentuell andel rättAntal poäng
E30% (minst 16 poäng)16
D40% (minst 22 poäng)22
C50% (minst 28 poäng)28
B70% (minst 39 poäng)39
A90% (minst 50 poäng)50