“`html
Läxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 2b
Tema: Historisk minneskultur och monument
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Monument: Byggnad eller struktur som är skapad för att hedra eller minnas en person eller händelse.
- Historisk minneskultur: Praktiker och traditioner som används för att bevara och uttrycka minnen från det förflutna.
- Kommemorativ: Relaterat till att minnas eller hedra något genom ceremonier eller monument.
- Symbol: Något som representerar eller står för något annat, ofta av större betydelse.
- Framställning: Hur historiska händelser eller personer presenteras i skrift, bild eller tal.
- Minne: En upplevelse eller händelse som bevaras i medvetandet och kan kommas ihåg.
- Tradition: Sedvänjor och praxis som överförs inom kulturer och samhällen genom generationer.
- Identitet: Hur individer eller grupper uppfattar sig själva och sin tillhörighet till en viss kultur eller historia.
- Minnesplatser: Platser som skapats för att hedra minnet av specifika händelser eller personer.
- Reflektion: Processen av att tänka tillbaka på och överväga betydelsen av olika upplevelser eller lärdomar.
Instuderingsfrågor
- Vad är syftet med monument i ett historiskt sammanhang?
- Ge exempel på olika typer av monument och deras funktioner.
- Hur påverkar historisk minneskultur vår förståelse av nutida händelser?
- Vad betyder begreppet kommemorativ? Ge ett exempel.
- Hur formar traditioner vår uppfattning om historia?
- Vilken roll spelar identitet i relation till historiska minnen?
- Varför är minnesplatser viktiga för en kultur?
- Hur kan framställningar av historia variera beroende på perspektiv?
- Diskutera hur reflektion kan förändra en individs perspektiv på sitt förflutna.
- Vad är skillnaden mellan historia och minne?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Fråga/Definition | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
Vad är ett monument? | En byggnad för vardagsbruk | En plats för politiska möten | En struktur för att minnas en person eller händelse | En typ av byggnad som används för boende |
Vilket av följande är ett exempel på minneskultur? | Skapandet av nya traditioner | Att göra filmer om historia | Att besöka ett monument för att hedra en händelse | Att läsa böcker om nutid |
Vad syftar traditioner till? | Att bryta gamla mönster | Att bevara och överföra kulturella sedvänjor | Att skapa ny teknik | Att ändra samhället |
Vilken betydelse har identitet i relation till historia? | Den har ingen betydelse | Den formar vår förståelse av vårt förflutna | Den hindrar oss från att förändras | Den påverkar bara kulturella aspekter |
Vad är skillnaden mellan historia och minne? | Minne är objektivt, historia är subjektivt | Historia är en vetenskaplig disciplin, minne är personlig erfarenhet | Det finns ingen skillnad | Även historia är rent subjektiv |
Vad menas med “minnesplatser”? | Placerade byggen för allmänheten | Ställen för samling av kultur | Platser skapade för att hedra minnen | Vanliga turistvandringar |
Vad är en viktig funktion av monument? | Att bjuda in till diskussion | Att skapa nya normer | Att representera en historisk händelse eller person | Att vara vacker |
Varför är reflektion viktigt för att förstå historia? | Den hjälper oss glömma det förflutna | Den kan förändra våra perspektiv och förståelse | Den gör oss mer förvirrade | Den hindrar diskussion |
Hur kan historisk minneskultur påverka samhället? | Den skapar konflikter | Den förbiser det förflutna | Den hjälper till att bygga identitet | Den är irrelevant |
Vad innebär att “kommemorera” något? | Att glömma en händelse | Att hedra minnet av en person eller händelse | Att förvrida verklighet | Att skapa nya händelser |
Skrivuppgifter
Skrivuppgift 1: *Reflektion över ett monument*
Beskriv ett monument som du tycker är betydelsefullt. Vad står det för och vilken historia berättar det? Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida).
Skrivuppgift 2: *Historiskt perspektiv och minneskultur*
Diskutera hur minneskultur förändras över tid. Hur påverkar det nuvarande och framtida generationer? Svarslängd: ca. 500 ord (En sida).
Skrivuppgift 3: *Kreativ skrivning – skapa ett monument*
Tänk dig att du ska designa ett monument. Vad ska det representera, och hur skulle det se ut? Beskriv din vision och syftet bakom det. Svarslängd: ca. 400 ord (En halv till en sida).
“`